17 miljoen boete voor Uber in Frankrijk
Uber is door de rechter in Lyon in Frankrijk veroordeeld tot betaling van zo’n 17 miljoen euro aan schadevergoeding en gederfde salarissen aan een groep van 139 Uber-chauffeurs die vond dat ze als werknemers hadden moeten worden behandeld in plaats van als zelfstandigen. De advocaat van de chauffeurs die de zaak aanspanden, spreekt van een ‘historische beslissing’ maar het komt nauwelijks als een verrassing dat Uber beroep wil aantekenen.
De rechtbank in Lyon verwees in het vonnis naar een uitspraak van het Franse Hof van Cassatie uit 2020, waarin het oordeelde dat Uber-chauffeurs beschouwd moeten worden als werknemers. Dat betekent volgens de rechter onder meer dat Uber alle werk-gerelateerde kosten voor zijn chauffeurs op zich zou moeten nemen. Dat zijn kosten zoals de aanschaf van een auto en brandstof. Ook zou het platform, dat in Frankrijk in totaal zo’n 30.000 chauffeurs heeft, overuren moeten vergoeden.
In Nederland en verschillende andere landen heeft Uber te maken met vergelijkbare rechtszaken. In Nederland is de onderneming in een langdurige juridische strijd verwikkeld over de vraag of chauffeurs die voor het bedrijf rijden als werknemers moeten worden gezien. In september 2021 bepaalde de rechtbank in Amsterdam in een door de vakbond FNV aangespannen rechtszaak dat dit wel zo is en dat Uber zich daarom ook aan de cao Zorgvervoer en Taxi moet houden. Maar Uber ging in hoger beroep en hoeft de uitspraak nog niet te volgen totdat die verdere rechtsgang is afgehandeld. Vooral de toepassing van diverse functies van de Uber-app en de (eenzijdige) klachtenprocedure wijzen nadrukkelijk op een werknemersrelatie.
Ook het Europees Parlement vindt dat platformen als Uber en bezorgers van maaltijden en pakjes als Deliveroo en Amazon hun chauffeurs moeten behandelen als gewone werknemers. Ze hebben recht op pensioen en een ziektewet- en arbeidsongevallenverzekering. De resolutie van het Parlement – aangenomen met 524 stemmen voor, 39 tegen en 124 onthoudingen – was een aanmoediging aan de Europese Commissie om – via een ontwerp-richtlijn over platformarbeid met daarin een aantal vragen over de relatie tussen het platform en de chauffeur – wettelijk vast te leggen dat platformwerkers ‘gewone’ werknemers zijn, tenzij ze dat zelf niet willen of het platform het tegendeel bewijst.
• 17 miljoen boete voor Uber in Frankrijk. Foto Uber France.