EU Commissie wil tien internationale rail-proefroutes financieren
De Europese Commissie wil tien nieuwe transnationale spoorverbindingen als proefroutes financieren. Dat maakte de Algemene Directie Mobiliteit en Vervoer van de EU dinsdag bekend. “De vraag naar groene mobiliteit groeit, de spoorwegsector moet beter en sneller reageren, vooral bij grensoverschrijdend reizen”, aldus EU’s Mobiliteitscommissaris Adina Vălean.
Met name het aanbod tussen Duitsland en Scandinavië moet worden verbeterd. De Commissie wil niet alleen de nachttreinen van SJ en Snålltaget ondersteunen die al rijden tussen Stockholm en Berlijn. De Commissie wil ook een dagelijkse sneltrein van Deutsche Bahn en de Deense DSB tussen Hamburg en Göteborg steunen, met een mogelijke verlenging naar Oslo. Ook Flixtrain is van de partij: het wil een trein van Leipzig via Kopenhagen naar Stockholm aanbieden. En de Tsjechische staatsspoorwegen České dráhy heeft een nachttrein Praag-Kopenhagen voorgesteld.
Ook zijn er nieuwe nachttreinen gepland tussen Parijs en Venetië en tussen Amsterdam en Barcelona (European Sleeper). Overdag zouden er meer diensten moeten komen tussen München en Zürich (Flixtrain), Amsterdam en Londen (NS en Eurostar) en München en Boedapest (Westbahn). Het Italiaanse Trenitalia wil samen met DB voor het eerst ook langeafstandstreinen van Milaan en Rome naar München laten rijden. De Trenitalia-holding Ilsa plant ook een verbinding Lissabon-Madrid.
De proefroutes maken deel uit van het actieplan van de EU Commissie voor meer Europees spoorvervoer over lange afstanden. Het gaat daarbij zowel om dag- als nachtverbindingen. De proefverbindingen zijn samen met de spoorwegsector ontwikkeld, aldus de autoriteit. De betrokken bedrijven gaan de gepresenteerde projecten nu verder ontwikkelen, aldus de Commissie. De EU-commissie heeft niet gezegd wanneer de extra aanbiedingen van start gaan.
Gebleken is dat het opzetten en exploiteren van vooral lange en grensoverschrijdende treinverbindingen voor reizigers in Europa geen gemakkelijke opgave te zijn. Problemen met capaciteitstoewijzing op het spoor en gebrekkige coördinatie tussen nationale infrastructuurbeheerders en spoorbedrijven belemmeren een snelle en efficiënte uitbreiding van het internationale net. De nieuwe of verlengde proeftrajecten moeten bestaande obstakels aan het licht brengen en met hulp van het dagelijks EU-bestuur “worden overwonnen, waardoor nieuwe diensten kunnen ontstaan,” aldus Vălean.
• EU Commissie wil tien internationale rail-proefroutes financieren. Illustratie EU Commissie.