Na Uber-chauffeurs, voeren ook Amsterdamse taxichauffeurs – boos over ‘boetes voor stilstaan’ – actie
Ruim honderd reguliere taxichauffeurs hebben in de nacht van zaterdag op zondag geprotesteerd tegen de in hun ogen te strenge handhaving. Ze verzamelden zich voor een hotel aan de Prins Hendrikkade en reden daarna in een lange stoet naar de Dam. Op dinsdag, eerder afgelopen week, reden tientallen Uber-chauffeurs in een demonstratieve tocht van het NDSM-terrein in Noord naar het Uber-hoofdkwartier. Zij zijn boos over de slechte betaling en de eenzijdige uitsluiting van chauffeurs door Uber.
Volgens een aantal reguliere taxichauffeurs (bij AT5) ontstond het protest rond 23.00 uur op zaterdagavond spontaan. De chauffeurs vinden dat ze te veel boetes krijgen van handhavers en agenten. Sommige chauffeurs zeggen die boetes niet meer te kunnen betalen. “We zijn er klaar mee om opgejaagd te worden”, zei een van de deelnemende chauffeurs in een oproep aan andere taxichauffeurs. “Dit zijn alle strijders die komen staken. Ik ben er helemaal klaar mee. Elke dag boetes. Kom op voor je rechten. Let’s go.”
De chauffeurs vinden dat er veel te weinig plekken zijn waar ze mogen stilstaan. “Fouten worden begaan door taxichauffeurs omdat ze soms wel moeten”, laat een chauffeur weten bij AT5. “Hoofdprobleem is dat in bijna het hele centrum een stilstaan-verbod geldt. Laden/lossen is beperkt. Waardoor chauffeurs genoodzaakt zijn om ergens anders te stoppen. Waarna de handhaving/politie ’terecht’ gelijk boetes uitdeelt.”
Rond 3.00 uur vertrokken de taxichauffeurs uit zichzelf. De politie zei de-escalerend te zijn opgetreden. Er zijn geen boetes uitgedeeld voor bijvoorbeeld toeteren. Agenten hadden volgens een politiewoordvoerder goed contact met de chauffeurs.
In een reactie stelt wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) dat eerder genomen maatregelen inderdaad vervelend kunnen zijn voor taxichauffeurs, maar dat er een afweging gemaakt moest worden tussen hun belangen en die van bewoners. “Vanwege overlast van rondrijdende auto’s hebben we in sommige delen van de stad maatregelen genomen om de leefbaarheid voor de bewoners te verbeteren. Ook mogen auto’s niet overal stoppen omdat dat onveilige verkeerssituaties kan opleveren. Dat kan vervelend zijn voor taxichauffeurs, maar we moeten een afweging maken tussen belangen van bewoners en van de taxichauffeurs. We overleggen regelmatig met de taxibedrijven, we zullen dit met ze bespreken.”
De vraag is hierbij om welke rondrijdende auto’s het gaat. Niet alle rondrijdende auto’s zijn reguliere taxi’s, maar veelal gaat het om app-taxi’s, zoekend naar klanten. Van die taxi’s zijn er ook aanzienlijk meer dan klassieke taxi’s.
- Na Uber-chauffeurs, voeren ook Amsterdamse taxichauffeurs – boos over ‘boetes voor stilstaan’ – actie. Foto Car Comfort.