Werkgevers OV: “Stakingsdreiging en ultimatums bieden geen basis voor gesprek”; nieuwe stakingen waarschijnlijk
Het lijkt er op dat er in het streekvervoer binnenkort opnieuw gestaakt gaat worden. Vakbonden FNV en CNV hebben aangegeven dat er uiterlijk 20 februari – komende maandag – een deal voor een nieuwe cao voor het openbaar vervoer moet zijn. Anders roepen zij opnieuw op om te staken. De beide vakbonden houden hierbij vast aan hun eerdere ultimatums. Dit betekent dat FNV een looneis stelt van 16,9% voor een jaar. En CNV eist 14% voor 18 maanden. “Dat geld is er niet,” zegt Fred Kagie, voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV). “Staken betekent niet dat het geld er ineens toch is.” De marges in het ov zijn heel klein. Sinds corona draaien vervoerbedrijven rode cijfers.
Met deze ultimatums zegt de VWOV geen mogelijkheid te zien om verder in gesprek te gaan. Dat heeft de VWOV vanochtend aan de vakbonden laten weten. Het is voor de werkgevers niet mogelijk om te voldoen aan deze eisen. Kagie: “Vakbonden vinden dat we toch over deze eisen in gesprek moeten gaan, onder dreiging en druk van een al aangekondigde staking. Dat is voor ons geen basis om te praten. Staken brengt ons niet aan tafel.”
Naast de looneisen gaat het ook over werkdruk. De cao is een collectieve arbeidsovereenkomst. In de cao maakt de VWOV op landelijk niveau overkoepelende afspraken voor zes vervoerders (Arriva, EBS, Keolis Nederland, RET, Transdev en Qbuzz). “In een cao regelen werkgevers geen collectieve zaken voor bijvoorbeeld materieel, dat verschilt per vervoerder,” aldus VWOV. “De cao is er ook niet voor afspraken over roosters en diensten op zeer gedetailleerd niveau. Deze afspraken worden gemaakt per bedrijf. Dat gebeurt in afstemming met de lokale medezeggenschap. De ondernemingsraad of rayoncommissie van een bedrijf verleent goedkeuring aan roosters en diensten. Dat is in de cao zo afgesproken. Als overkoepelende afspraak om werkdruk te verlichten wilde VWOV onder andere een ouderenregeling afspreken vanaf 63 jaar. Dit houdt in dat een werknemer 60% werkt, 80% betaald krijgt en 100% pensioen opbouwt.”
Vakbonden hebben aangekondigd dat zij vanaf 22 februari weer willen oproepen om te staken als er geen deal ligt. Kagie: “Staken heeft grote impact op reizigers. Ook als veel bussen rijden, maar de jouwe niet sta je enorm te balen. Het beïnvloedt de sfeer in de bedrijven en het imago van de sector. Het kost stakende werknemers geld, het kost de werkgevers geld en het brengt ons niet aan tafel. Dat vakbonden deze koers kiezen, vinden we heel teleurstellend”. Het laatste voorstel van de VWOV zou de arbeidsvoorwaarden met 11 procent verbeteren. Het betekende onder andere een loonsverhoging van 8 procent in 2023.
- Werkgevers OV: “Stakingsdreiging en ultimatums bieden geen basis voor gesprek”; nieuwe stakingen waarschijnlijk. Foto FNV.