Woensdag en vrijdag wordt er opnieuw gestaakt in het stads- en streekvervoer
Komende woensdag 22 februari en vrijdag 24 februari wordt er opnieuw gestaakt in het stads- en streekvervoer. “We hebben de werkgevers tien dagen de tijd gegeven om te laten zien dat ze er met ons uit willen komen. Maar de reactie is ronduit teleurstellend’, constateert Evert Jan van de Mheen, onderhandelaar van CNV Vakmensen. Vorige week hadden de werkgevers bij monde van hun vereniging (VWOV) al aangegeven niet onder druk van een ultimatum en stakingsdreiging weer om tafel te gaan zitten. “Dat betekent,” aldus Van de Mheen, “dat we onze leden opnieuw oproepen om de bussen stil te zetten, deze week op woensdag en vrijdag.”
Een briefje met 9 regels, meer energie wilden de werkgevers kennelijk niet aan hun reactie besteden, constateren de bonden. In het briefje geven zij aan alleen weer in gesprek te willen, als de bonden onvoorwaardelijk en volledig hun ultimatum en actiedreiging intrekken. “Dat gaan we niet doen, we willen de druk echt op de ketel houden. Anders kunnen we blijven praten tot we een ons wegen”, zegt Van de Mheen. “De werkgevers moeten zich realiseren dat veel chauffeurs het zat zijn en echt willen dat er nu eens goede afspraken komen over de werkdruk en over een regeling om op een gezonde manier je pensioen te kunnen halen.”
Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: “De grens is bereikt voor de mensen in het streekvervoer. De werkdruk is te hoog door de onregelmatige roosters en krappe rittijden. Als er niks verandert, is dat heel slecht voor de toekomst van het openbaar vervoer.”
De bonden willen een nieuwe cao met een loon dat meestijgt met de inflatie en maatregelen om de hoge werkdruk te verlagen. Door personeelstekort is de werkdruk torenhoog. Een op de vijf chauffeurs is ziek en dat zorgt voor nog meer werkdruk. Om die te verlagen moeten volgens CNV en FNV onder meer de rijtijden minder krap worden en moet er regelmaat in de roosters komen. Ook moeten de voorstellen over verdere flexibilisering van werknemers van tafel.
De vakbonden (CNV Vakmensen en FNV Streekvervoer) trekken bij de acties gezamenlijk op. “We zullen komende tijd de acties kort van tevoren aankondigen, maar wel minimaal 48 uur vooraf, zodat reizigers in ieder geval weten waar ze aan toe zijn. Op de actiedagen zal het openbaar flink ontregeld zijn.”
In het streekvervoer zijn twee cao’s, de cao Streekvervoer met zo’n 13.000 medewerkers en de cao Multimodaal, met zo’n 1.300 medewerkers. Beide cao’s liepen tot 31 december 2022.
- Woensdag en vrijdag wordt er opnieuw gestaakt in het stads- en streekvervoer. Foto FNV.