Antwerps taxibedrijf DTM failliet
De taxisector in Vlaanderen, Brussel en Wallonië kent vele uitdagingen, vooral na de sterk gewijzigde wetgeving in de eerste twee regio’s. Zo is Uber, dat zich aanvankelijk concentreerde op Brussel en elders nauwelijks interesse vond, nu bezig met zijn eerste stapjes in Antwerpen. Ondanks vernieuwingsplannen om deze uitdagingen het hoofd te bieden (zoals de nieuwe vervoersapp BEEP+), moest een van de oudere taxibedrijven in de Belgische havenstad, DTM uit Deurne, vlakbij de luchthaven, deze week het faillissement aanvragen. Nog niet zo lang geleden, in 2015, nam DTM nog Metropole Taxi over. Voorlopig staan de 85 werknemers van het 52 jaar oude bedrijf met 70 wagens op straat. Of er een doorstart komt, is nog onzeker. Volgens het familiebedrijf was de huidige economische en energiecrisis er een te veel. “We kwamen amper op adem na corona, of daar gingen plots de brandstofprijzen de hoogte in. Nadien volgden torenhoge energiekosten, hogere lonen, de inflatie en mensen die massaal op zoek gaan naar goedkopere vervoersalternatieven.”
Het nieuwe concept van DTM heette BEEP+, was een mix van klassieke taxi en vervoer nieuwe stijl, een beetje à la Uber, en moest ‘de taxi’ weer een beetje aantrekkelijker maken voor de klant. De klassieke meter werd afgeschaft, er kwamen vaste en duidelijke tarieven in de app en BEEP+ bracht de taxibesteldiensten van DTM samen onder een noemer. Ook een nieuwe app moest een taxi nemen weer sexy maken voor de klant. De app is nu samen met DTM ten onder gegaan. Maar BEEP+ is nu samen met DTM ten onder gegaan. In een andere activiteit had de zaakvoerder van DTM, Steve Van Avermaet, zich gericht op een andere activiteit, de verhuur van elektrische auto’s in België in Green Mobility.
In de Gazet van Antwerpen blijven de twee grote overblijvende taxibedrijven, VHF – in Boechout en Braaschaat – en Antwerp Tax, ondanks het faillissement van DTM, positief over de ontwikkelingen. “Wij zijn uniek omdat ons hele wagenpark elektrisch is”, zegt Frank Van Hoof, zaakvoerder van VHF in de Gazet van Antwerpen. “We hebben ook nog andere vernieuwingen in de pijplijn zitten. Met onze 25 wagens en onze eigen aanpak gaan we graag verder, je hoort binnenkort wel van ons, in positieve zin.”
De reactie van Koen Van Oorschot, die als topman van Antwerp-Tax (opgericht in 1929, 150 taxi’s) ook voorzitter is van de Antwerpse Provinciale Taxi Unie (Aptu), is vergelijkbaar: “Ik betreur het faillissement van ons gewaardeerd lid DTM. Maar vanuit de Unie wijs ik ook op het gebrek aan overheidssteun waarmee wij jaren te maken kregen. Als we de deuren hadden gesloten in de coronaperiode, hadden we steun gekregen. Maar wij verkozen om de haven te laten draaien, mensen te vervoeren naar bijvoorbeeld het ziekenhuis, en dus door te gaan in het belang van economie en maatschappij. Taxi is een essentiële sector hé.”
Door dat gebrek aan steun zijn dus grote gaten geslagen. Van Oorschot: “En toen we daarna een beetje opveerden, kwam die nieuwe klap, de energieprijzen. Samen met de opgelegde indexeringen werd het heel moeilijk.”
Niet alleen VHF maar ook Antwerp-Tax zet grote stappen naar het elektrisch maken van het wagenpark, en installeerde onlangs dertig oplaadpunten. En er zijn ook andere vernieuwingen en samenwerkingsmodellen. Van Oorschot: “Ik blijf geloven in de taxi, er zullen altijd mensen zijn zonder rijbewijs. Of mensen die voor een dringende rit op ons een beroep doen.”
Dankzij een voldoende buffer blijft Antwerp-Tax – verreweg het grootste taxibedrijf in de havenstad – ook nog even droog in dit zwaar weer. “Ik heb niet de klassieke glazen bol. En deze gebeurtenis is keihard. Maar als we continu vooruitstrevend zijn, komen we er wel.”
- Koen Van Oorschot (Antwerp-Tax) voegde onlangs 30 oplaadpunten toe aan de al bestaande. Redactiefoto.