Rover ontvangt steeds meer klachten over ov-stakingen
Rover ontvangt steeds meer klachten van reizigers over de aanhoudende stakingen in het streekvervoer. Naarmate de stakingen langer duren, wordt het voor reizigers steeds lastiger om thuis te blijven of lessen te missen. Rover roept de vervoerders en vakbonden daarom op om snel gezamenlijk de stakingen te stoppen.
De stakingen in het streekvervoer houden aan. Steeds meer reizigers geven aan moeite te hebben om alternatief vervoer te regelen en daarom thuis te moeten blijven. Dit betekent gemiste lessen en afspraken of verplicht opgenomen vrije dagen. Veel reizigers geven aan dat het begrip voor de stakingen afneemt nu zij langdurig niet op het openbaar vervoer kunnen rekenen.
“Dit toont wederom aan hoe belangrijk openbaar vervoer voor de reiziger en daarmee voor de samenleving is”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Het is nu van belang om actie te voeren voor goede werkomstandigheden zonder daarbij reizigers verder te verjagen”. Rover roept de vervoerders op om coulant om te gaan met het vergoeden van alternatief vervoer. Abonnementhouders kunnen een deel van het abonnementsgeld terugkrijgen, nu er meerdere dagen gestaakt wordt.
Rover heeft ook een verzoek aan de provinciale overheden. Een aantal provincies houdt subsidie voor de vervoersbedrijven in nu er meerdere ritten niet gereden worden. Rover roept op dat geld te besteden aan de reiziger, bijvoorbeeld door te investeren in meer vrije busbanen en in maatregelen om vertraging te voorkomen. De reiziger krijgt dan een betrouwbare bus, de werknemer krijgt een lagere werkdruk en de vervoerder krijgt meer inkomsten door reizigersgroei.
- Rover ontvangt steeds meer klachten over ov-stakingen. Foto Rover.