Groot-Brittannië: Vier op de vijf private hire (huurauto)-chauffeurs zeggen dat de inkomsten uit app-werk de kosten van levensonderhoud niet dekken
In een recent onderzoek uitgevoerd door advocatenkantoor Leigh Day, gaven de chauffeurs van het Londense huurautobedrijf Addison Lee en Bolt informatie over hun arbeidsomstandigheden, waarbij de helft beweerde dagen van 12 uur te hebben gewerkt en bijna 75% meldde zesdaagse werkweken, aldus het Britse vakblad TaxiPoint.
De enquête onder 860 gig-chauffeurs geeft inzicht in de huidige stand van zaken met betrekking tot de rechten van werknemers van chauffeurs van Addison Lee en Bolt. Zo zei meer dan 80 procent van de door Leigh Day ondervraagde chauffeurs dat het geld dat ze verdienen niet de kosten van levensonderhoud dekt, een bijzonder alarmerende statistiek gezien het huidige klimaat van steeds stijgende prijzen.
Uit andere statistieken bleek dat meer dan de helft meer dan 12 uur per dag werkt. Bovendien beweerde bijna driekwart van de chauffeurs dat ze meer dan zes dagen achter elkaar hebben gewerkt zonder een enkele vrije dag op te nemen. Niet alleen geven veel chauffeurs aan lange diensten te draaien, bijna de helft van hen zei dat ze minstens een volledige dag hebben gewerkt zonder pauze te nemen.
De juridische claims van advocatenkantoor Leigh Day tegen gig-bedrijven hebben tot doel het recht van chauffeurs in de gig-economie op werknemersrechten, zoals het ontvangen van betaalde vakantiedagen en ten minste het minimumloon, te verdedigen. In 2022 diende het bedrijf een groepsvordering in tegen Bolt met het argument dat chauffeurs, vanwege de manier waarop het bedrijf werkt, als werknemers moeten worden aangemerkt. Bolt behandelt zijn chauffeurs momenteel als zelfstandige ondernemers.
Dit volgt op een beslissing van het Hof van Beroep in april 2021 waarin werd geoordeeld dat Addison Lee niet in beroep zou mogen gaan tegen een uitspraak van de arbeidsrechtbank (Employment Tribunal) waarin wordt gesteld dat chauffeurs recht hebben op werknemersrechten. Addison Lee probeert momenteel te beargumenteren dat dit alleen geldt voor de oorspronkelijke drie chauffeurs die de claim als eerste indienden.
Huurautobedrijf Addison Lee is actief sinds 1975 en heeft momenteel 4.800 auto’s in het centrum van Londen. Leigh Day vertegenwoordigt momenteel meer dan 500 Addison Lee-chauffeurs. De in Estland gevestigde ride-hailing-app Bolt is in gebruik sinds 2013. Eind 2022 werkten er 65.000 Bolt-chauffeurs in het VK in 19 steden, zoals Londen, Manchester en Birmingham. Leigh Day vertegenwoordigt meer dan 5.360 Bolt-chauffeurs en heeft een juridische claim ingediend om ervoor te zorgen dat de chauffeurs worden erkend als werknemers in plaats van als zelfstandige en dat ze werknemersrechten krijgen, zoals vakantiegeld en het minimumloon.
Nigel Mackay, een partner in het werkgelegenheidsteam van Leigh Day, zei: “Werknemers in de gig-economie zouden niet moeten worstelen om hun gezinnen te voeden en hun rekeningen te betalen, puur omdat de bedrijven waarvoor ze werken, zoals Addison Lee en Bolt, weigeren te accepteren dat ze moeten worden geclassificeerd als werknemers met alle rechten die deze status biedt.” Leigh Day handelt volgens een ‘no win no fee’-overeenkomst, wat betekent dat chauffeurs niets betalen tenzij hun claim succesvol is.
“De chauffeurs die we hebben geïnterviewd, maken buitengewoon lange dagen, maar verdienen nog steeds niet genoeg om de kosten van levensonderhoud te dekken. Dit toont aan dat er veranderingen nodig zijn om de rechten van werknemers voor onze klanten te verbeteren.” Het VK kent overigens een categorie ‘worker’ tussen werknemer en zelfstandige in die recht geeft op werknemersrechten.
- Groot-Brittannië: Vier op de vijf private hire (huurauto)-chauffeurs zeggen in de interviews van advocatenkantoor Leigh Day dat de inkomsten uit app-werk de kosten van levensonderhoud niet dekken. Foto Addison Lee.