Eerste fase ingezet naar nieuw OV-netwerk tegen 2025: Vlaanderen en De Lijn maken ommezwaai naar ‘basisbereikbaarheid’
Vier op de tien reiswegen die veranderen, 25.000 haltes die worden aangepast, nieuwe nummers voor bus- en tramlijnen, lokale buslijnen die worden vervangen door vervoer op maat, woonwijken en landelijke woonkernen waar geen bus meer komt. Op 1 juli gaat voor De Lijn de eerste fase in van het project basisbereikbaarheid. Na de volgende fase, juli 2024, moet bijna 90% van de doelstellingen gerealiseerd zijn opdat het nieuwe openbaar vervoerslandschap in Vlaanderen van start kan gaan.
Omdat het twintig jaar geleden ingevoerde concept van basismobiliteit te duur, te weinig efficiënt en flexibel en achterhaald is, beantwoordt het niet langer aan de hedendaagse normen van duurzaamheid, klantgerichtheid en efficiëntie, aldus Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD). Ter vervanging keurde de Vlaamse regering in 2019 het decreet basisbereikbaarheid goed, waarvan de eerste fase op 1 juli 2024 wordt ingevoerd.
“Wij kiezen voor een transparant, eenvoudig en gelaagd netwerk met een kernnet, een aanvullend net en vervoer op maat of combimobiliteit. Hierdoor kan een meer efficiënte lijnvoering gebeuren en kunnen wij hogere frequenties, betere doorstroming en snellere reistijden garanderen op de hoofdassen. Het aanvullend net, met een kleinere vervoersvraag wordt geënt op het treinnetwerk en het kernnet, waarop reizigers kunnen overstappen. Buslijnen die nu door allerlei wijken en landelijke woonkernen rijden, worden rechtgetrokken. Er worden schoollijnen, kadanslijnen en functionele buslijnen gepland die gemeenten verbinden of inspelen op bezoekuren van ziekenhuizen. Waar het kernnet en het aanvullend netwerk niet komt, zetten wij in op vervoer op maat en combimobiliteit met overstapmogelijkheden aan de zogenaamde Hoppinpunten, waar men ook deelfietsen en -auto’s, collectieve taxi’s en taxi’s kan nemen voor de laatste kilometers”.
Alle wijzigingen aan het ov-netwerk in Vlaanderen zijn, volgens de minister, besproken en inmiddels goedgekeurd door dertien van de vijftien vervoerregioraden. In Antwerpen is er nog discussie over de tramlijnen, in de Vlaamse rand rond Brussel ligt de basisbereikbaarheid moeilijk omdat er provinciesteden, grote gemeenten en erg landelijke woonkernen zijn gevestigd. (G.V.L)
- Eerste fase ingezet naar nieuw OV-netwerk tegen 2025: Vlaanderen en De Lijn maken ommezwaai naar ‘basisbereikbaarheid’. Illustratie VVSG.