Minister Peeters belooft snellere vergroening Vlaamse busvloot
Vergeleken met nabijgelegen gebieden (zoals Brussel, Nederland en zelfs Luxemburg), is de elektriseringsgraad van de Vlaamse busvloot bedroevend. Voor Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters is de vergroening van het Vlaamse ov nu eindelijk een absolute prioriteit. Belangrijk daarin is de aanschaf van elektrische bussen. “Bij de aanvang van deze regeringsperiode telde De Lijn amper 3 volledig elektrische bussen in haar vloot. Recent schakelden we een heuse versnelling hoger. De nodige aankoopprocedures werden opgestart en weldra rijden de eerste 60 elektrische bussen van de nieuwe generatie”, zei de minister gisteren in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement. Ook bij de pachters – bus- en touringcarbedrijven die buslijnen rijden in opdracht van De Lijn – is de transitie naar zero-emissie volop bezig. Zij worden hierin financieel ondersteund zowel waar het gaat om de aankoop van e-bussen en de uitrol van de bijbehorende laadinfrastructuur.
De Lijn heeft een vloot van ruim 2.600 bussen, waarvan sommige ruim 14 jaar oud. Wil De Lijn de vooropgestelde doelstelling inzake emissievrije stedelijke kernen halen, dan dient het ov-bedrijf de Euro 3 en Euro 4 bussen verder uit te faseren. Momenteel zorgen hybride bussen al voor een deel van de oplossing.
Minister Peeters zegt tevreden te zijn dat De Lijn de elektrificatie van haar wagenpark en busgarages heeft ingezet. Toch is dit meer dan louter de aankoop van elektrische bussen. Er dient ook de nodige laadinfrastructuur voorzien te worden, busgarages dienen aangepast te worden en chauffeurs en technici moeten opgeleid worden.
Bij de start van deze regeringsperiode werden door minister Peeters de nodige middelen voorzien om in november 2021 de eerste 60 nieuwe generatie elektrische standaardbussen te bestellen in het kader van een raamcontract met de firma’s Van Hool en VDL. Deze 60 bussen zullen vanaf april/mei gaan rijden. De eerste e-bussen vertrekken vanuit de garages Winterslag en Kortrijk en vervolgens Destelbergen en Sint-Niklaas.
In maart 2022 werd een tweede aanbestedingsprocedure opgestart voor een raamcontract voor onder meer gelede bussen, midi-bussen, e-gelede HOV-bussen en standaardbussen. In september 2022 volgde de gunning van 7 e-midibussen, in november 2022 de gunning van 65 e-gelede bussen, en in december 2022 17 e-gelede HOV-bussen voor de hoogwaardige verbinding tussen Hasselt en Maasmechelen. De verschillende e-bussen zullen geleverd worden vanaf begin 2024.
Ook de vergroening van de busvloot bij de exploitanten wordt volop ondersteund. Er is de VLAIO-ecologiepremie voor de aankoop van bussen, een extra jaarlijkse vergoeding van maximaal 21.700 euro ontvangen wanneer ze binnen de huidige contracten een dieselbus vervangen door een zero-emissiebus en 30.400 euro bij een e-gelede bus. Tot 31 maart kunnen ze ook een subsidieaanvraag indienen voor een tussenkomst in de laadinfrastructuur.
De keuze voor vergroening bij De Lijn vertaalt zich ook in extra middelen. Zo maakte minister Peeters de afgelopen jaren al extra middelen vrij. In het nieuw openbaar dienstencontract voor De Lijn (2023-2027) voorziet minister Peeters een stijging van de investeringsmiddelen met 120 miljoen euro naar circa 270 miljoen euro per jaar. Die extra middelen kan De Lijn dus ook inzetten voor de vergroening van de vloot en de stelplaatsen naast het wegwerken van de onderhoudsachterstand in onder meer de tramsporen.
- Minister Peeters belooft snellere vergroening Vlaamse busvloot. Foto Lydia Peeters.