Volvo Buses verandert bedrijfsmodel in Europa, concentreert op levering chassis en sluit zijn carrosseriebouwfabriek in Wroclaw in 2024
Volvo Buses verandert zijn bedrijfsmodel in Europa en gaat hetzelfde succesvolle businessmodel toepassen als op verschillende andere markten. Dit betekent dat Volvo Buses zijn productie zal concentreren op chassis. Samen met externe carrosseriebouwers gaat het zijn klanten in Europa een compleet assortiment stads- en streekbussen en touringcars voor het premiumsegment bieden.
Daarom heeft Volvo Buses besloten om zijn carrosseriefabriek in Wroclaw, Polen, in het eerste kwartaal van 2024 te sluiten. Volvo Bus heeft een intentieverklaring getekend met betrekking tot de verkoop van zijn pand aan Vargas Holding. Een reorganisatievoorziening van SEK 1,3 miljard zal het bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal van 2023 negatief beïnvloeden.
“Onze business in Europa is al jaren verlieslatend. Met dit bedrijfsmodel, dat we vandaag al met succes in veel markten toepassen, zullen we de winstgevendheid verbeteren en ons concurrentievermogen op de lange termijn veiligstellen”, zegt Anna Westerberg, President van Volvo Buses.
Ook in de toekomst zal Volvo Buses klanten in Europa een compleet assortiment bussen en touringcars blijven bieden in samenwerking met geselecteerde externe carrosseriebouwers. Dit geeft Volvo Buses een slankere structuur, verbeterde flexibiliteit en het vermogen om beter te voldoen aan de eisen van de markt en de eisen van de klant.
De productie van carrosseriebouw in Wroclaw zal naar verwachting doorgaan tot het eerste kwartaal van 2024. Bestellingen voor complete bussen en touringcars in Europa zullen volgens plan worden geleverd vanuit de fabriek in Wroclaw. Volvo Bus blijft de volledige service en ondersteuning bieden aan de bestaande vloot en aan het nieuwe aanbod.
Na besprekingen tussen Volvo Buses en Vargas Holding is een intentieverklaring ondertekend volgens welke het pand van Volvo Buses in Wroclaw zal worden afgestoten aan Vargas Holding. Vargas Holding zal de productiefaciliteit een nieuwe bestemming geven en geleidelijk laten groeien. De productie start in 2024 en breidt zich de komende jaren uit. De intentieverklaring omvat het streven van Vargas Holding om een deel van de Volvo-medewerkers al in het derde kwartaal van 2023 een baan te bieden.
“Hoewel Vargas Holding in een andere branche zal opereren dan de onze, is een belangrijke factor voor hen de mogelijkheid om het ervaren personeel in dienst te nemen dat in onze organisatie in Wroclaw werkt en dat nodig is voor hun vestiging en toekomstige uitbreiding”, zegt Anna Westerberg.
Het besluit om de productie van complete bussen en touringcars stop te zetten, heeft gevolgen voor ongeveer 1.600 arbeidsplaatsen bij Volvo Buses, waarvan er ongeveer 1.500 in Wroclaw zijn gevestigd. Een dialoog met de respectievelijke vakbonden is gestart.
De Volvo Group zal ook na de fabriekssluiting een sterke positie in Polen behouden, met meer dan 2.100 werknemers bij Volvo Trucks, Volvo Construction Equipment en ondersteunende functies van de groep zoals digitaal en IT, onroerend goed, personeelsdiensten en boekhouddiensten.
De fabrieken van Volvo Buses in Zweden en Brazilië die chassis produceren en complete bussen en touringcars produceren in Mexico en Noord-Amerika worden niet beïnvloed door de beslissing en zullen de normale productie voortzetten.
De implementatie van het nieuwe bedrijfsmodel zal naar verwachting tijdelijk een negatieve invloed hebben op de omzet in Europa tijdens de overgangsperiode in 2024 en 2025. Een reorganisatievoorziening van ongeveer SEK 1,3 miljard zal een negatieve invloed hebben op het bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal van 2023. Het verwachte negatieve kasstroomeffect wordt geschat op ongeveer SEK 1,0 miljard, waarvan het grootste deel in 2024 zal plaatsvinden. Na voltooiing zal de overgang naar het nieuwe bedrijfsmodel naar verwachting de Europese busactiviteiten winstgevend maken.
- Volvo Buses verandert bedrijfsmodel in Europa, concentreert op levering chassis en sluit zijn carrosseriebouwfabriek in Wroclaw in 2024. Foto Volvo Buses.