Reactie van de Belgische taxiorganisatie GTL op de beslissing van de Raad van State
“Momenteel kunnen we niet inschatten hoe lang de gemeenten geen vergunningen en bestuurderspassen mogen afleveren en wat de vervolgstap zal zijn. De huidige vergunningen en bestuurderspassen blijven wel van kracht,” reageerde de Belgische taxiorganisatie GTL op de beslissing van de Raad van State.
De GTL wijst er op “dat het decreet van 29.03.2019 niet werd vernietigd; het gaat hier enkel om de vernietiging van het uitvoeringsbesluit van dat decreet (BVR van 29.09.2019). Dit is dus geen terugkeer naar de oude reglementering (decreet van 2001- Besluit van 2003).”
Met andere woorden: “Het decreet van 2019 blijft van toepassing, inclusief de vergunningen en bestuurderspassen die in het kader van dat decreet uitgereikt werden. Zie ook de website: https://www.vlaanderen.be/taxi.” De GTL wijst er ook op dat het besluit werd vernietigd op procedurele gronden. “Er liggen dus geen inhoudelijke redenen aan de grondslag.”
“Het is inderdaad zo dat GTL en de vakbonden in 2019 naar de Raad van State waren gestapt omwille van een aantal te strenge verplichtingen die door de nieuwe reglementering opgelegd werden, met name: nieuwe strenge taalvereisten voor de bestuurders, nieuwe strenge milieunormen waaraan de voertuigen (‘ecoscores’) voor bezoldigd personenvervoer moeten voldoen en het feit dat het Besluit verschillen in behandelingen tussen de straattaxi’s en de standplaatstaxi’s creëerde. Maar de Raad van State heeft de sector niet gevolgd en heeft ook niet om die redenen het besluit vernietigd; wel omwille van het niet naleven van een aantal vormvereisten door de wetgever (Vlaamse regering).”
Wat is de impact van het besluit van de Raad van State, aldus de GTL?
- Op dit moment geldengeen vereisten voor het voertuig (milieu, inrichting, taximeter e.d.) en voor de dienstverlening (taalvereisten, verlenen van vervoerbewijs…).
- De perimeter rond de standplaatsen én rond de luchthaven Brussels Airport is ook vernietigd. Straattaxi’s kunnen nu dus tijdelijk stationeren aan en rond die locaties, maar niet op de standplaatsen.
- Het decreet individueel bezoldigd personenvervoer (IBPV) blijft bestaan. Het is dus nog altijd vereist om een IBPV-vergunning en een bestuurderspas te hebben vooraleer je een taxidienst kan uitvoeren in Vlaanderen.
- Taxibestuurders en -exploitanten die al een bestuurderspas en vergunningen hebben, kunnen en mogen hun job blijven uitoefenen conform het decreet individueel bezoldigd personenvervoer. Hun vergunningen en bestuurderspassen blijven geldig. Ondertussen hebben de taxibedrijven sinds 2020 de strenge ecoscores moeten naleven bij aankoop van nieuwe voertuigen en moeten de taxichauffeurs, die nog op basis van een A2-attest (basiskennis Nederlands) hun bestuurderspas ontvingen, tegen juli 2024 het zwaardere B1 (treshold 1 en 2) attest afleveren (daarvoor dienen ze nog een mondelinge en schriftelijke proef af te leggen).
- Reactie van de Belgische taxiorganisatie GTL op de beslissing van de Raad van State. Illustratie: GTL.