De Duitse politiek lijkt voor opsplitsing van DB
Vanwege de aanhoudende crisis bij de Deutsche Bahn (DB) wil de Duitse overheid de groep opsplitsen. De machinistenbond GDL en de reizigersvereniging Pro Bahn steunen die eis, eerder geformuleerd door CDU-CSU. GDL-vakbondsbaas Claus Weselsky vertelde nieuwsradio MDR aktuell dat het huidige systeem leidt tot onpunctualiteit en onbetrouwbaarheid. “Daarom is het juist om de infrastructuur in één keer af te snijden en ervoor te zorgen dat de infrastructuur meer door de federale overheid kan worden beheerd en gecontroleerd”, aldus de GDL-chef. Het meest recente voorstel van de politiek is om netwerk, stations en energie af te scheiden en te bundelen in een federale infrastructuur GmbH.
Na scherpe kritiek op de staat van de spoorwegen in het weekend werd een position paper van de CSU-fractie in de Bondsdag bekend, die voorziet in de opsplitsing van de groep. In het concept, samengevat op zes pagina’s, wordt de staat van de DB scherp bekritiseerd: gebrek aan stiptheid, kapotte treinen en onbetrouwbaarheid zijn aan de orde van de dag voor veel treinreizigers. De gewenste verschuiving van het personen- en vrachtverkeer naar het spoor is de afgelopen jaren niet gerealiseerd. Daarom zijn een ingrijpende spoorweghervorming en de scheiding van infrastructuur (spoor en stations) en vervoersoperaties noodzakelijk.
Het ministerie van verkeer krijgt meer toegang tot de uitbreiding, nieuwbouw en verbouwing van het spoor. Weselsky: “Begin niet te dromen” Weselsky waarschuwde voor overdreven verwachtingen van zo’n herstructurering: “Een verbetering van de situatie zal pas merkbaar worden met miljarden aan investeringen uit belastinggeld.” Er moet meer capaciteit in het netwerk komen, meer wissels en inhaalroutes. Volgens de ideeën van de CSU zouden de sectoren plaatselijk vervoer, vervoer over lange afstand en goederenvervoer bij de DB blijven, die ook gestroomlijnd zou moeten worden.
“De DB-holding zal worden ontbonden en de vorige DB-structuur met 740 holdings en dochterondernemingen zal worden ontbundeld”, citeerde de ‘Augsburger Allgemeine’ de CDU en CSU. De voorzitter Detlef Neuss vertelde ‘Die Welt’ dat CDU en CSU al jaren voorstander zijn van het scheiden van het netwerk en de activiteiten op het spoor. Tegelijkertijd benadrukte hij: “Het is voor ons minder belangrijk om de DB AG-groep op te splitsen dan om zowel het netwerk als het station en de service om te zetten in een bedrijfsvorm die niet gericht is op winst, maar werkt in het algemeen belang.” Daar is een naamloze vennootschap niet geschikt voor. Een non-profit GmbH onder de paraplu van de DB is denkbaar.
Vertegenwoordigers van de regerende ‘Ampel-coalitie’ verwezen naar de bestaande plannen van de federale regering om het spoorwegbedrijf te herstructureren. “Het is toe te juichen dat de CSU de kracht van deze hervormingsinspanningen steunt. Dit is bedoeld om problemen op te lossen die ontstonden tijdens de door de CSU geleide federale regeringen”, aldus Michael Theurer (FDP), staatssecretaris bij het verkeersministerie. Hij begreep het voorstel van de CSU “als een aanbod om te praten, ook met betrekking tot een mogelijk noodzakelijke goedkeuring van de Bondsraad”. Matthias Gastel, woordvoerder voor het spoorwegbeleid van de Groenen-fractie, zei dat het voorstel van de CDU en CSU niets nieuws was. “Blijkbaar beseften ze niet dat we al een groot deel van wat werd voorgesteld, implementeerden”, vertelde Gastel aan SWR.
- De Duitse politiek lijkt voor opsplitsing van DB. Foto: DB.