Grotere groep respondenten geeft MIVB nog hogere cijfers over 2022
De reizigers in Brussel zijn nog altijd tevreden over de dienstverlening van de MIVB. Ze kennen het bedrijf een algemene score toe van 7,3/10 op de tevredenheidsbarometer 2022. Het merendeel van de indicatoren kleurt groen en 70 van de 94 criteria verbeteren. Dat is een duidelijke erkenning van de reizigers voor de investeringen in het openbaar vervoer. En die reizigers tonen zich almaar meer betrokken en zijn ook tweemaal zo talrijk om deel te nemen aan de enquête.
Elk jaar meet de tevredenheidsbarometer van de MIVB de mate van tevredenheid van de reizigers over haar diensten. Talrijke criteria worden beoordeeld: aansluitingen, snelheid, netheid, comfort, veiligheid, enz. Dankzij de barometer kan de MIVB bepalen welke diensten door de reizigers positief worden beoordeeld en welke extra aandacht noodzaken.
In 2022 behoudt de MIVB haar algemene score van 7,3/10, die ze ook behaalde in 2020 en 2021. 79% van de reizigers kent de vervoersmaatschappij een zeer goede score toe van 7/10 of meer voor algemene tevredenheid. De snelheid, het milieuvriendelijke en voordelige karakter om zich te verplaatsen met de MIVB worden benadrukt door de gebruikers, van wie er almaar meer zeggen dat ze bewust voor de MIVB kiezen voor hun verplaatsingen in de hoofdstad.
Frequenties, comfort, aansluitingen, stiptheid en reistijd zijn de top 5 prioriteiten voor zowel regelmatige als onregelmatige gebruikers van de MIVB. Deze informatie is essentieel voor de MIVB om haar acties en investeringen te sturen. 15 van de 22 prioritaire criteria behaalden een hogere tevredenheidsgraad dan de voorbije jaren. Aansluitingen, klantvriendelijke houding van het personeel, rijstijl en veiligheidsgevoel ’s avonds stijgen het sterkst.
Ook de scores voor frequenties en reistijden, informatie in het algemeen, het aanbod ‘s avonds, veiligheid in het algemeen, klantenservice, veiligheidsgevoel overdag, tarieven, website, beschikbaarheid van liften en toegankelijkheid voor fietsen namen toe.
Verschillende criteria kregen een 8/10 of hoger: de aangeboden betalingsmogelijkheden (contactloos betalen, online aankopen, ticketautomaten), de rijstijl in de metro, de aangeboden diensten in BOOTIK en de klantvriendelijke houding in BOOTIK en KIOSK, en ook de weergave van de wachttijd in de metro.
Ondanks een daling ten opzichte van 2021 blijft de metro het favoriete vervoermiddel voor reizigers. De vervoerswijze behaalt een tevredenheidsscore van 7,3/10 in 2022. De tram komt vlak na de metro met een score van 7,2/10 en staat al drie jaar op rij op het hoogste niveau. De meest spectaculaire vooruitgang wordt geboekt bij de bussen. Met een score van 6,3/10 vijf jaar geleden, leunt de bus nu aan bij de tram en de metro met een score van 6,9/10, wat het hoogste tevredenheidscijfer ooit is voor deze vervoerswijze.
Dankzij de aanleg van nieuwe lijnen, de verhoging van de frequentie en de capaciteit van het netwerk in het kader van de uitvoering van het busplan en de komst van nieuwe hybride bussen in de afgelopen jaren, verbeterden de prestaties van de bus ten gunste van de reizigers, waarvan de tevredenheid zichtbaar toeneemt.
• Een grotere groep respondenten geeft MIVB nog hogere cijfers over 2022. Vooral de Brusselse bussen scoorden een stuk beter. Foto MIVB.