Nieuwe ‘Deutschlandticket’ ook in Twente geldig; plattelandsregio’s in Duitsland niet happy met nieuwe abonnement
Het nieuwe ‘Deutschlandticket’ waarmee vanaf begin mei in heel Duitsland kan worden gereisd, kan ook worden gebruikt op trajecten van en naar Hengelo en Enschede. De provincie Overijssel betaalt de kosten. Het gaat om de verbindingen tussen Hengelo en Bielefeld, Enschede en Dortmund en Enschede-Münster. Het Deutschlandticket maakt een maand lang onbeperkt ov-reizen in heel Duitsland mogelijk voor 49 euro. Voor IC of ICE-trips moet een apart kaartje worden gekocht. Het abonnement van 49 euro is de opvolgers van het populaire ticket van 9 euro waarmee vorig jaar drie maanden kon worden gereisd.
Op de trajecten Hengelo-Bielefeld, Enschede-Dortmund en Enschede-Münster reizen nu al veel Nederlanders die in Duitsland werken en Nederlandse en Duitse studenten die in Nederland studeren. De Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman denkt dat het grensoverschrijdend verkeer met de trein nog zal toenemen als de reis goedkoper wordt. “Als we kijken naar de impact die het heeft op de economie, het makkelijk kunnen gaan van de ene naar de andere plek over de grens, dan is dat een mooie impuls”, vertelde hij RTV Oost. Boerman zou ook graag willen dat het grensoverschrijdend busvervoer tussen Nederland en Duitsland aantrekkelijker wordt. Arriva onderzoekt inmiddels de mogelijkheden.
In Duitsland heeft een enquete van de krant Der Tagespiegel inmiddels uitgewezen dat 81% van de bewoners van dunbevolkte gebieden het ‘Deutschlandticket’ niet gaat kopen. Uitgesplitst naar bevolkingsdichtheid wordt duidelijk dat hoe minder mensen er in een gebied wonen, hoe hoger de afwijzing van het biljet van 49 euro. Of anders gezegd: op het platteland, met vaak onvoldoende ontwikkelde ov-voorzieningen ziet men weinig heil in het aanbod. In gebieden met een zeer hoge bevolkingsdichtheid, dus in steden, ontstaat het tegenovergestelde beeld. Hier antwoordde 51 procent ontkennend, terwijl 39 procent aangaf het kaartje van 49 euro te willen kopen.
In totaal wil 22 procent gebruik maken van het ticket van 49 euro.
Dat klinkt misschien als weinig, maar Evelyn Palla, CEO voor regionaal vervoer bij Deutsche Bahn, verwacht echter in totaal 17 miljoen gebruikers. In deze berekening zijn zes miljoen nieuwe klanten meegenomen en elf miljoen reizigers met een bestaand OV-abonnement die overstappen naar een maandelijks opzegbaar kaartje van 49 euro.
- Nieuwe ‘Deutschlandticket’ ook in Twente geldig; plattelandsregio’s in Duitsland vinden nieuwe abonnement niet aantrekkelijk. Redactiefoto.