Total Cost of Ownership-model voor zero-emissie touringcars beschikbaar
Omdat het kabinet Rutte IV wil dat Nederland koploper wordt in Europa bij het tegengaan van de opwarming van de aarde, moet de uitstoot van broeikasgassen in alle sectoren – waaronder ook autobussen en touringcars – zoveel mogelijk worden gereduceerd. Het ministerie van IenW, Busvervoer Nederland en de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht zijn daarom met elkaar in gesprek om de transitie naar emissieloos touringcarvervoer te versnellen. Die transitie draagt daarnaast bij aan verbetering van de luchtkwaliteit. Het rekenmodel ‘TCO-Touringcar’ is een van de initiatieven die uit deze gesprekken is voortgekomen.
Onderzoeksbureau Panteia heeft in opdracht van het ministerie van IenW een breed gedragen model opgezet, gebaseerd op bestaande kennis en inzichten. Dit is gedaan door een inventarisatie uit te voeren naar de eisen van een TCO-model, waarbij onder meer touringcarondernemers, fabrikanten, toeleveranciers en Busvervoer Nederland betrokken zijn. Aan de hand van een aantal scenario’s brengt het rekenmodel het huidige kostprijsverschil in beeld tussen batterij-elektrische-/waterstof- en dieseltouringcars.
Met het TCO-model is het mogelijk snel een kostprijs te berekenen van een batterij-elektrische touringcar of een waterstoftouringcar en die af te zetten tegen een dieselvariant. Door vervolgens te draaien aan een aantal ‘knoppen’ van het model, zoals verwachte levensduur van de touringcar, de omvang van subsidies te variëren of de hoogte van dieselprijs of de energieprijs aan te passen, kan direct de invloed daarvan op de kostprijs worden vastgesteld. De opzet van het ‘TCO-Touringcar’ is zo eenvoudig mogelijk gehouden. Dit houdt in dat ‘TCO-Touringcar’ op basis van een beperkte input reeds onderbouwde rekenresultaten produceert. In het TCO-model wordt niet alleen gekeken naar de aanschafprijs van het voertuig, maar naar het totale kostenplaatje over de totale gebruiksduur van het voertuig (TCO) inclusief laadinfrastructuur. Dit alles op basis van de huidige stand van de techniek.
Hoewel de kosten van de inzet van touringcars de kern vormen, wordt ook de jaarlijkse uitstoot van vervuilende stoffen met het model berekend. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar CO2, PMx en NOx. De uitstoot wordt ‘Well-to-Wheel’ vastgesteld. Dat betekent dat aan elektrische touringcars die gebruik maken van grijze stroom ook CO2- en NOx-emissies wordt toegerekend.
“De touringcarsector staat voor grote uitdagingen wanneer het gaat om het vergroenen van de sector,” zegt BVN-secretaris Carlo Cahn. “Vrijwel alle ondernemers beginnen liever vandaag dan morgen met de transitie naar zero-emissie touringcarvervoer, maar voor velen begint het wel met de vraag: hoe ga ik dat betalen? Om ondernemers te helpen die vraag te beantwoorden, is het TCO-model een mooie eerste stap op de weg naar zero-emissie.’
Het zal overigens nog wel enige tijd duren voordat op de touringcarmarkt de eerste bussen met een grotere actieradius verschijnen. Busproducenten spreken van een horizon van drie tot vijf jaar.
• Total Cost of Ownership-model voor zero-emissie touringcars beschikbaar. Foto BVN.