CNV- en FNV-leden steunen cao-resultaat Openbaar Vervoer
Verreweg de meeste leden van CNV Vakmensen steunen het in april bereikte onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Openbaar Vervoer (circa 13.000 werknemers). Bijna 87% van de CNV-leden heeft ermee ingestemd, blijkt uit de ledenraadpleging. “Een overgrote meerderheid is tevreden met het resultaat, dus dan zijn wij het ook. Al blijft er nog wel werk aan de winkel, vooral als het gaat om het uitwerken van concrete maatregelen om de werkdruk naar beneden te brengen”, zegt onderhandelaar Hanane Chikhi van CNV Vakmensen.
De werknemers in het streekvervoer die lid zijn van vakbond FNV stemden ook in met het bereikte cao-akkoord. Daarmee zijn verdere acties van de FNV-leden definitief van de baan. De afgelopen maanden staakte het personeel in het streekvervoer herhaaldelijk om zowel meer loon af te dwingen als betere maatregelen om de werkdruk terug te dringen.
De positieve uitslag bij FNV en CNV betekent dat de nieuwe cao een feit is en dat de werknemers deze maand al meteen een loonsverhoging krijgen van 5%, plus een eenmalige uitkering van bruto 1.000 euro (naar rato van het dienstverband). Later in de looptijd van de cao (van 1 januari 2023 tot 1 april 2025) volgen nog een aantal loonsverhogingen van respectievelijk 4% (1/1/2023), 2% (1/1/2024), 2% (1/7/2024) en 2% (1/1/2025).
De vrij lange looptijd, met de onzekerheid over de inflatie, was volgens Chikhi voor een klein deel van de leden reden om tegen het resultaat te stemmen. “Er zijn door leden ook wel enkele kritische opmerkingen gemaakt over hoe de werkdrukafspraken in de praktijk zullen uitpakken. We hebben al een aantal concrete afspraken gemaakt, zoals minder gebroken diensten en 5 minuten langer pauze in iedere dienst. Daarnaast is in de cao nu geld geserveerd voor extra maatregelen, tijdens de looptijd van de cao.”
Vakbond FNV stelt dat de problemen met de werkdruk veroorzaakt worden door het systeem van aanbesteden. “Er wordt steeds geconcurreerd op de dienstroosters van de chauffeurs. En om de financiële marges te behalen werden alle pauze- en hersteltijd uit de dienstroosters geperst.” Bondsbestuurder Marijn van der Gaag vindt dan ook dat de vakbonden actief moeten blijven. “We moeten er serieus werk van maken dat de gemaakte afspraken fatsoenlijk worden nageleefd.”
Oudere werknemers kijken uit naar duidelijke afspraken over de voorwaarden waaronder zij gebruik kunnen maken van de generatiepact-regeling (vanaf 63 jaar 60% gaan werken, voor 80% van het salaris en 100% pensioenopbouw). Een andere regeling waar oudere werknemers gebruik van zouden kunnen maken, is de bestaande RVU-regeling (regeling voor vervroegde uittreding, tot 2 jaar voorafgaand aan de AOW-leeftijd).
- Er was een forse serie stakingen voor nodig, maar nu steunen CNV- en FNV-leden het bereikte cao-resultaat Openbaar Vervoer. Foto FNV.