Amsterdamse Voorjaarsnota wil verbinden, ook met ov-investeringen
Het college van B en W presenteerde op 11 mei de Voorjaarsnota 2023 waarin voor de komende jaren een groot aantal investeringen in de stad wordt aangekondigd. Amsterdam groeit en is volop in ontwikkeling. Naast woningen zijn ook goede verbindingen nodig, in de buurt en tussen bewoners van bestaande en nieuwe wijken. Het college maakt die groei mogelijk door te investeren in bereikbaarheid, duurzaamheid en infrastructuur, zoals beter openbaar vervoer en een fietsbrug over het IJ.
Wethouder Financiën Hester van Buren: “Deze Voorjaarsnota staat in het teken van verbinding: we verbinden de stad en Amsterdammers door te investeren in bereikbaarheid, openbaar vervoer en infrastructuur. (…) In deze financieel moeilijke tijden schuiven we keuzes niet voor ons uit en zijn we eerlijk over wat wel en niet kan. Het college wil daar zorgvuldig in zijn, op basis van wat we zien en horen in de stad, maar ook op basis van wat de stad in de toekomst nodig heeft.”
Dankzij het positieve rekeningresultaat uit 2022 is het mogelijk een aantal grote knelpunten nu al aan te pakken, waaronder het openbaar vervoer, de wooncrisis en de jeugdzorg. Veel Amsterdammers zijn sterk afhankelijk van het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer verbindt mensen en verbindt de stad, maar er zijn grote tekorten bij het GVB. Om het openbaar vervoer op peil te houden in 2024, waar afname met name buiten de ring en boven het IJ dreigde, wordt 7,5 miljoen euro uitgetrokken.
Niet alleen de stad heeft goede verbindingen nodig, maar ook de regio. Een goede infrastructuur is een randvoorwaarde voor de bouw van 325.000 woningen in de regio en om Amsterdammers te vervoeren die in de regio werken. Daarom draagt Amsterdam 600 miljoen euro bij aan de ‘schaalspronginvesteringen’ van in totaal 5,5 miljard euro, voor het Zuidasdok, het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en het sluiten van de metroringlijn. Het college reserveert 300 miljoen euro voor deze investeringen. Hiervoor wordt gespaard binnen het Vereveningsfonds en een deel van de opgebouwde reserve voor Zuidasdok en erfpacht ingezet.
Het college kijkt niet alleen naar het lopende jaar, zoals bij de Voorjaarsnota gebruikelijk is, maar ook verder vooruit. Stadsdeel Noord groeit enorm. Om Noord en de rest van de stad ook in de toekomst goed op elkaar aan te sluiten is een vaste brug over het IJ van groot belang. Daarom wordt alvast 100 miljoen euro gereserveerd voor de aanleg van een oostelijke fietsbrug. Voor de aanleg van de brug is zo’n 300 miljoen euro nodig. De Vervoerregio Amsterdam heeft hiervoor al 75 miljoen euro gereserveerd. De gemeente gaat met andere partners in gesprek om het resterende bedrag te financieren.
In Zuidoost wordt 57 miljoen euro extra geïnvesteerd in de Smart Mobility Hub bij de Johan Cruijff Arena. De mobiliteitshub krijgt op het dak een sportpark en in het gebouw komen verschillende parkeer- en oplaadmogelijkheden voor elektrische auto’s, deelscooters en fietsen, ruimte voor touringcars en taxistandplaatsen.
De Voorjaarsnota 2023 zal op 19 en 20 juli worden behandeld in de gemeenteraad, en daarvoor in de verschillende commissies. De Voorjaarsnota 2023 en de publieksvriendelijke versie vindt u op: www.amsterdam.nl/voorjaarsnota
- Amsterdamse Voorjaarsnota wil verbinden, ook met ov-investeringen. Redactiefoto.