Maastricht stelt ultimatum aan Vlaanderen over miljoenenclaim voor afgeblazen sneltramverbinding Hasselt-Maastricht
Maastricht en de provincie Limburg zijn het wachten zat in een dispuut met Vlaanderen over de tramverbinding Hasselt-Maastricht, aldus BNR Nieuwsradio. Ze stellen Vlaanderen een ultimatum om vóór 1 juli met ruim 22 miljoen euro over de brug te komen. Anders dreigen provincie en gemeente met een gang naar de rechter.
Dat geld had al lang binnen moeten zijn na het afblazen – in mei 2022 – van de sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht, staat in een brief van de Maastrichtse wethouder John Aarts (VVD) aan de gemeenteraad. Een jaar geleden besloot de Vlaamse mobiliteitsminister Lydia Peeters de stekker uit het sneltramplan te trekken en in plaats daarvan voor een goedkopere en voor de reizigers minder snelle en daarom minder aantrekkelijke elektrische snelbus te gaan.
Daarop eisten Maastricht en de provincie Limburg de gemaakte kosten van 22 miljoen terug van Vlaanderen. Contractueel is Vlaanderen daartoe verplicht door het eenzijdig afblazen van het project. Vlaanderen heeft tot op heden nog geen cent daarvan overgemaakt.
De plannen dateerden uit 2004. De sneltram zou oorspronkelijk gaan rijden van het station in Hasselt naar het station in Maastricht.
Maar door diverse tegenslagen (de Wilhelminabrug in Maastricht was niet voldoende sterk om de tram te dragen naar het Maastrichtse station, een nieuwe brug was te duur) en politiek getrouwtrek in Hasselt waardoor de tram niet naar het station zou kunnen rijden, groeide het project uit tot een hoofdpijndossier voor Vlaanderen, Maastricht en Limburg. Als compensatie voor de brugproblemen maakte Maastricht in 2015 nog zo’n 11 miljoen euro over aan Vlaanderen. Complicerende factor was ook dat de railindustrie nauwelijks bereid was om geschikt sneltrammaterieel voor het project te offreren tegen redelijke priizen.
“Als we voor 1 juli geen bevredigende reactie krijgen dan sluiten we dit dossier op een andere manier af. We oriënteren ons daar op”, schrijft wethouder Aarts in zijn brief. Dit omdat er “geen sprake is van een eerste serieuze stap vanuit Vlaanderen om het tramdossier af te sluiten”.
Sinds de stopzetting van het project in mei 2022 bakkeleien Vlaanderen en Maastricht over de afhandeling van het project. Daarin is volgens Aarts na een jaar nog steeds “geen enkele vooruitgang geboekt.” Minister Lydia Peeters kwam zelf niet met een antwoord op de eisen van de Maastrichtenaren, maar verwees hen koeltjes door naar haar advocaten. Maar die hadden het helemaal niet over de schadeloosstelling, aldus Aarts. “Het is zaak dat hier een einde aan komt”, laat de wethouder weten.
- Maastricht stelt ultimatum aan Vlaanderen over miljoenenclaim voor afgeblazen sneltramverbinding Hasselt-Maastricht. Zo had de sneltram er volgens de schetsen uit moeten zien. Foto Rover.