Arriva wil vanaf 2026 internationale treinverbinding Groningen-Paris Nord gaan rijden
Arriva heeft bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een aanvraag ingediend om vanaf 2026 de internationale treinverbinding tussen Groningen en Parijs te rijden. Met deze treindienst speelt het vervoersbedrijf in op de groeiende vraag naar duurzaam vervoer en de grote maatschappelijke wens voor meer internationale treinen. Al eerder kondigde FlixTrain – onderdeel van Flix SE – na verkregen toestemming van de ACM, in 2024 de route Oberhausen-Amsterdam-Rotterdam te willen gaan rijden.
Volgens de Arriva-plannen moet de trein in de vroege ochtend (05.30 uur) vanuit Groningen vertrekken en rond 10.40 uur aankomen op Gare du Nord in Parijs. Onderweg bedient de trein de stations Zwolle, Almere-Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid.
Om 19.15 uur vertrekt de trein vanuit Parijs weer terug naar Groningen en komt daar rond 00.30 uur aan. Tussendoor maakt de trein nog een slag Paris Nord-Amsterdam. Met deze treindienst wil Arriva een extra rechtstreekse en duurzame verbinding tussen meerdere Europese steden bieden.
Dat de aanvraag bij de ACM nu al is ingediend, terwijl de trein pas vanaf 2026 moet gaan rijden, heeft te maken met het voornemen van de Nederlandse overheid om het internationale spoor voor de komende jaren onderdeel te maken van het Nederlandse hoofdrailnet (dat onderhands gegund wordt aan de NS), als andere bedrijven niet voor 10 juni met plannen komen. Om te voorkomen dat de ruimte voor extra internationale verbindingen beperkt wordt, maakt Arriva nu haar plannen bekend. “Open toegang tot het spoor is een basisvoorwaarde om van de trein een succesvol alternatief te maken voor het vliegverkeer op korte afstanden. Dit heeft in landen als Spanje, Italië en Frankrijk geleid tot meer en goedkopere treinverbindingen,” aldus DB-dochter Arriva.
In de toekomst zegt Arriva meer aanvragen te willen doen voor treinverkeer vanuit verschillende Nederlandse regio’s naar bijvoorbeeld Belgische en Franse steden. Daarbij maakt Arriva gebruik van de internationale kennis die het bedrijf heeft in de 10 Europese landen waar zij actief is, en de ervaring die zij nu al heeft door de open toegang nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen naar Schiphol. “Arriva roept overheden in alle Europese landen op om de markt niet te belemmeren. Alleen zo kan toegewerkt worden naar een dekkend internationaal treinennetwerk met meer en vaker treinen voor reizigers.”
• Arriva wil – vast niet met dit WINK-materieel – vanaf 2026 internationale treinverbinding Groningen-Paris Nord gaan rijden. Foto Arriva.