MIVB gaat in 2025 experimenteren met automatische metro
De Brusselse ov-maatschappij liet zich – parallel aan het UITP-congres dat afgelopen week van 4-7 juni plaatsvond – in Barcelona informeren over de automatische metro van de stad. De MIVB plant in 2025 een test met een automatische metro.
In de Catalaanse hoofdstad rijden sinds 2009 drie van de twaalf metrolijnen zonder bestuurder. Drie van de twaalf metrolijnen in de Catalaanse hoofdstad rijden automatisch, zonder bestuurder. Volgens de lokale ov-exploitant TMB zijn deze metro’s efficiënter, betrouwbaarder en veiliger. Niet voor elke metrolijn wordt in Barcelona trouwens aan automatisering gedacht. Destijds ging het om nieuwe metrolijnen. Automatische metro’s zijn niet uniek: zo rijdt de VAL-metro in Lille (Rijsel) al vanaf de start in 1983 automatisch en rijdt de Docklands Light Railway (DLR) in Londen sinds de opening in 1987 ook zonder bestuurder.
Hetzelfde aanpassingsvraagstuk als in Barcelona speelt in Brussel. Hier zouden bestaande metrolijnen eerst aangepast moeten worden. Op zich geen eenvoudige opdracht, omdat in Brussel metrostellen uit de jaren ’70 rijden. Die stellen zouden eerst aangepast moeten worden. Ook stations moeten worden aangepast.
In 2025 komt er een eerste test op metrolijn 5. Daar zal een metro automatisch gaan rijden tussen de stations Coovi, Eddy Merckx en Erasmus. Een compleet automatische metro zou voor het eerst uitgerold kunnen worden met de nieuwe metrolijn 3, maar dat is pas voor na 2032. Volgens de MIVB kunnen de lijnen 1 en 5 al eerder geautomatiseerd worden. Dat is echter afhankelijk van de Brusselse regering. Het gehele Brusselse metronet automatiseren zo zo’n 150 miljoen euro gaan kosten.
- MIVB gaat in 2025 experimenteren met automatische metro. Foto MIVB.