Tramverbinding met Brussels Airport eindelijk in zicht: Urban.Brussels geeft vergunning voor deel van tramlijn tot grens van Vlaanderen
Urban.brussels heeft de stedenbouwkundige vergunning verleend voor een stuk tramlijn van 400 meter in de Bourgetlaan van de NAVO-rotonde tot de grens met Vlaanderen. Bedoeling is dat de tramlijn – lijn 62 – uiteindelijk tot de luchthaven wordt aangelegd, meldt Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet. Momenteel wordt de luchthaven vanuit Brussel bediend met de express-buslijn 12 van de MIVB, enkele buslijnen van De Lijn vanuit het Noordstation en de trein vanuit Brussel-Zuid/Centraal en Noord.
Naast de vergunning voor de 400 meter tramlijn ging het ook om de fiets- en voetgangersinfrastructuur die de bocht van de Raketstraat verbindt. Daarmee wordt het traject van tram 62 uitgebreid. Als alles goed gaat zou de in totaal 12 kilometer lange tramlijn van Brussel-Noord langs Schaarbeek, Haren, Evere en Diegem tot in Zaventem rijden. Volgens Smet zou de tram bovendien ‘hoogfrequent’ rijden. Daarnaast is het de bedoeling om de omgeving te herontwerpen en “er een echte stadsboulevard van te maken”.
De tramlijn zal worden aangelegd door De Werkvennootschap, een naamloze vennootschap van publiek recht die in opdracht van het Vlaamse Gewest mobiliteitswerken realiseert. Het grootste gedeelte van het traject bevindt zich in Vlaanderen. Ook daar is de vergunning in zicht. De vergunningsaanvraag is ingediend en het openbaar onderzoek is afgerond. De Werkvennootschap hoopt de vergunning aan Vlaamse kant in september te ontvangen. Als alles daar volgens plan verloopt, kunnen Vlaamse politici begin 2024 hun fiat geven, waarna een openbare aanbesteding wordt uitgeschreven voor de aannemer.
- Tramverbinding met Brussels Airport eindelijk in zicht: Urban.Brussels geeft vergunning voor deel van tramlijn tot grens van Vlaanderen. Illustratie: De Werkvennootschap.