Nieuwe TNG-tram en M7-metro van de MIVB kapen ‘Red Dot’-designprijzen weg
De MIVB kreeg gisteravond twee internationale ‘Red Dot Design’-awards voor het design van de nieuwe TNG-trams en de M7-metro’s. Het gaat om een erkenning voor de kwalitatieve “look” van de voertuigen die geïnspireerd zijn op art nouveau, dat onlosmakelijk met Brussel verbonden is.
De Red Dot Awards zijn voor design wat de Oscars zijn voor film. De MIVB won er gisterenavond liefst twee tijdens de prijsuitreiking. De Tram New Generation (TNG) en de M7-metro kregen elk de prijs in de categorie “product design”, voor hun op art nouveau geïnspireerde rondingen. Dit is een mooie bekroning voor de MIVB, die sinds de invoering van de tram 3000 in 2005 bijzondere aandacht besteedt aan de esthetische integratie van haar voertuigen in de Brusselse omgeving.
De Red Dot Design Award is een internationale prijs voor productontwerp, communicatie en concepten, uitgereikt door het Design Zentrum in Duitsland. Het design van de TNG-tram en de M7-metro zijn van de hand van het Antwerpse designbureau Yellow Window Design, opgericht door Axel Enthoven. Het designbureau haalde zijn inspiratie voor het interieur en de buitenkant van de MIVB-voertuigen bij de krommingen die kenmerkend waren voor art nouveau, dat Victor Horta nauw aan het hart lag. Hij was ook betrokken bij het ontwerp van de trams 3000 en 4000, de M6-metro en de nieuwste bussen. De reizigers kunnen in alle voertuigen van de MIVB genieten van dezelfde coherente “look and feel”.
Het ontwerp van een voertuig moet niet beperkt blijven tot de prestaties, toegankelijkheid, technische innovaties, comfort, veiligheid, enz. Het uitzicht aan de binnen- en buitenkant is ook een essentieel element om ervoor te zorgen dat reizigers zich comfortabel voelen aan boord en zich verbonden voelen met de bussen, trams en metro’s die ze elke dag zien. Deze twee prijzen zijn een internationale erkenning van het belang dat de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij hecht aan het ontwerp van alle voertuigen in haar vloot, vanaf de ontwerpfase.
De aandacht die naar design gaat, komt ook tot uiting in het ontwerp van de nieuwe reclame- en informatiedisplays van de MIVB bij de stationsingangen (MUPI’s), die binnenkort een nieuw uitzicht krijgen dat geïnspireerd zal zijn op art nouveau.
Het is niet de eerste keer dat de kwaliteit van het design van de Brusselse trams in de prijzen valt. In 2007 kreeg de art nouveau “look” van de T3000/T4000-trams (de voorgangers van de Tram New Generation) de prestigieuze Henry Van de Velde-label, toegekend door Design Vlaanderen. De hedendaagse interpretatie van de art nouveau trok de aandacht van de jury. Deze generatie trams sleepte ook de Design At Work Award in de wacht voor de elegante lijnen, hun goed gecombineerde kleuren en originele verlichting.
De MIVB bereidt voor het begin van het nieuwe schooljaar een fototentoonstelling voor naar aanleiding van het art nouveau-jaar in Brussel. De tentoonstelling zal de banden benadrukken die de MIVB verbinden met de parel van de Brusselse architectuur. Onder andere de winnende foto’s van een wedstrijd die de MIVB weldra op poten zet via haar sociale netwerken rond het thema design en art nouveau zullen er worden getoond.
“De art nouveau-architectuur draagt ertoe bij dat Brussel een prachtige en aangename stad is om in te wonen. Het design van onze voertuigen sluit perfect aan bij de esthetiek van deze kunststroming, die Brussel al haar charme geeft. Deze prijzen zijn een erkenning van het belang dat de MIVB hecht aan het design van haar voertuigen, zodat ze één worden met de stad, en ook zorgt voor aangenaam en comfortabel vervoer van de reizigers”, aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.
Philip De Wulf, CEO van Yellow Window Design. “We zijn bijzonder trots dat de ontwerpen van ons bureau de Brusselse trams en metro’s zo’n internationaal belangrijke designprijs opleverden. Om optimale maar ook unieke voertuigen te verkrijgen, heeft de MIVB echt geïnnoveerd in haar aankoopstrategie. Het koos rigoureus om het design van de voertuigen in een vroeg stadium te ontwerpen. Zo kreeg een, in hoofdzaak technisch-economische aanbesteding, ook een concrete en mensgerichte designvisie mee. En zo realiseert de MIVB een unieke kwaliteit en coherentie doorheen de vloot, ten dienst van de reiziger.”
• Nieuwe TNG-tram en M7-metro van de MIVB kapen ‘Red Dot’-designprijzen weg. Foto MIVB.