Zijn we klaar voor luchttaxi’s? Regelgevende instanties in de VS zijn er nog niet klaar voor – en in Europa?
Over enkele jaren komen de luchttaxi’s. Bestemmings- en regelgevende instanties (in de VS) zijn er nog niet klaar voor. De start van luchttaxivervoer komt steeds dichter bij, maar federale, staats- en lokale overheden in de VS hebben nog geen beleid ontwikkeld of toegepast voor de inpassing van de grotere eVTOL-toestellen, ontdekte het Mineta Transportation Institute, aldus Smart City Dive.
Vertiports voor eVTOL-operaties zouden deel moeten uitmaken van vervoersgerichte ontwikkelingsplannen en -beleid, stelt het rapport, en bestemmingsplannen zouden een nieuwe landgebruikscategorie voor hen moeten toevoegen.
De ontwikkeling van Vertiports zou prioriteit moeten geven aan belangrijke openbare locaties zoals vervoerscentra en ziekenhuizen en toegang moeten bieden tot veilige voet- en fietsroutes en andere micromobiliteit en microtransit-opties, aldus de studie. Geografische informatiesysteemtools, die geografische gegevens analyseren en interpreteren, kunnen helpen bij de selectie van locaties en betrokkenheid van de gemeenschap en het onderwijs.
Alleen New York City en Chicago zijn al klaar om de eerste commerciële eVTOL-diensten in 2025 te zien beginnen, met toezeggingen van United Airlines en Archer Aviation om die stadscentra te verbinden met grote luchthavens. Maar “zeer weinig korte- of langetermijnplannen tonen enig idee van, of beleid om de veilige en toegankelijke ontwikkeling van vertiports te verzekeren”, aldus het Mineta-rapport.
Met het San Francisco Bay-gebied als model, keek het onderzoek naar vijf regio’s in het Bay-gebied voor locaties die geschikt zijn voor vertiports. Het keek naar veiligheid, toegankelijkheid en wettelijke kwesties in stedelijke, regionale en voorstedelijke gebieden. Naast het identificeren van potentiële vertiport-locaties, onderzochten de onderzoekers de behoefte aan luchtcorridors op lage hoogte in het gebied.
Het Mineta-rapport concludeert dat eVTOL’s en bijbehorende vertiports gebieden die momenteel geplaagd worden door verkeersopstoppingen op een duurzamere manier kunnen verbinden dan gebruikelijk vervoer over land. Het eVTOL-vliegtuig kan ook “nieuwe kansen bieden voor publieke en private samenwerking om zakelijke, nood- en toeristische diensten te stimuleren en om lokale gemeenschappen economisch te laten profiteren”, aldus de studie. “Het niet plannen van luchtttaxivervoer kan echter leiden tot onvoldoende vertiportbeperking of de onverenigbaarheden verergeren die hebben geleid tot een geschiedenis van ontoegankelijke en onrechtvaardige luchthavenontwikkeling”, aldus het rapport. Vergelijkbare studies over luchttaxi’s in Europa zijn er nog nauwelijks.
• Zijn we klaar voor luchttaxi’s? Regelgevende instanties in de VS zijn er nog niet klaar voor – en in Europa? Foto United.