Wat is er aan de hand met de RotterTram ?
De RotterTram heeft, aldus de exploitanten, een bruikleenovereenkomst met de RET voor het tramvoertuig t/m 31 augustus 2023. Volgens deze overeenkomst mag de RotterTram rondrijden onder de vergunning van de RET (zoals alle moderne en historische trams in de regio), hebben we een stallingsplek in remise Kralingen en verzorgt de RET tegen marktconform tarief het onderhoud. RotterTram betaalt tevens voor onderdelen die niet uit de historische voorraad komen.
“De RotterTram mag nu niet meer onder de vergunning van de RET rijden. Echter is dat de enige manier om in Rotterdam met een tram te rijden. Een eigen vergunning aanvragen (zeker voor een restauranttram zonder remise en onderhoudslocatie) is helaas onmogelijk. Al enkele jaren proberen we te praten over een verlenging van het huidige contract en het (deels) overnemen van het onderhoud, echter lukt het helaas niet om hier andere afspraken over te maken.”
Een samenwerking met het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum (ROVM) is tevens een logische oplossing.
Het ROVM heeft zo’n 60 historische trams van de RET in beheer en exploitatie, waaronder 6 rijvaardige trams van hetzelfde type als de RotterTram. Ook rijdt het ROVM de TapasTram (met restaurant Lust) en de SnertTram (waarvan de RotterTram de catering, personeel en marketing verzorgt).
“Helaas geeft het ROVM aan de RotterTram (tram 1629) niet meer als historische tram te zien en niet met een commercieel partij te kunnen werken (ondanks de bestaande TapasTram en SnertTram constructie). Ook niet als wij volledig het risico dragen. We hebben lang geprobeerd om met de RET en het ROVM tot een werkbare oplossing te komen, echter geven beide partijen aan geen mogelijkheden te zien om de RotterTram na 1 september te laten rijden.”
“We begrijpen de uitdagingen van zowel de RET als het ROVM, maar zien nog voldoende mogelijkheden. Bovendien vragen we enkel een faciliterende rol, waarvoor we een vergoeding betalen, zoals dit de afgelopen jaren ook zonder problemen is gegaan.”
Inmiddels is er een petitie gestart en deze is in nog geen 2 dagen al bijna 3.000 keer ondertekend! “De kwestie wordt besproken in de gemeenteraad en de RET heeft aangegeven toch in gesprek te willen, alleen met de bestaande voorwaarden (die onhaalbaar zijn). We hopen dan ook dat er alsnog redelijke en haalbare voorwaarden worden gesteld, zodat we hieraan kunnen voldoen.”