Diverse OV-gebruikers in Vlaanderen uiten bezorgdheid over nieuwe ‘Hoppin’-systeem (basisbereikbaarheid)
“Geacht Parlementslid, Beste Volksvertegenwoordiger, bedankt aan alle parlementsleden die de bezorgdheden van de reiziger naar voren brachten in de commissie MOW van 6 juli jl. Uw stem heeft invloed en wij appreciëren bijgevolg oprecht om dit aan te halen in het Parlement.” Zo richtten een groot aantal bezorgde ov-gebruikers onder aanvoering van ‘Jana uit de Zonder Bushalte Straat in Gent’ zich onlangs tot de Vlaamse politiek.
Kort samengevat: “De Vlaamse burgers hebben inderdaad een heleboel bezorgdheden, waaronder verschillende die reeds werden aangehaald”
- de communicatie en participatie
- de bereikbaarheid van de basisvoorzieningen
- de mogelijkheid van een reiziger om mee te doen aan de modal-shift
- het verdwijnen van reguliere buslijnen uit het centrum van vele steden en dorpen en een vlotte doorstroming
- het omslachtige (reserverings)procesvoor ritten met de Flexbus en het Vervoer op Maat (VOM)
- onduidelijkheid omtrent de tariferingvan het Vervoer Op Maat
Wij zijn grote verdedigers van het openbaar vervoer, echter betreuren we de vele onduidelijkheden voor de burger/reiziger en het onmogelijk, budgettaire kader waarbinnen dit alles efficiënter georganiseerd moet worden.”
De openbaar vervoergebruikers (ondermeer uit de Gentse regio en de Westhoek) geven aan dat in de praktijk reeds blijkt “dat scholen (basisscholen, hogescholen, volwassenonderwijs), dokterspraktijken, woonzorgcentra, kerkhoven, crematoria, zwembaden, postkantoren en dergelijke, veel minderbereikbaar zullen zijn voor de Vlaamse burger dan voorheen… Dat was vast niet de bedoeling van dit decreet?”
“Wij danken u alvast voor uw tijd en hopen blijvend op u te kunnen rekenen… Alvast een rustgevende vakantie toegewenst. Met vriendelijke groet, Jana uit de Zonder Bushalte Straat, Gent.
• Bezorgdheid over nieuwe ‘Hoppin’-systeem (basisbereikbaarheid). Foto Vlaanderen.