Opinie: ‘Basisbereikbaarheid: bestemming nog lang niet bereikt’ – 2
De communicatie over alle wijzigingen aan het busnet op 1 juli startte veel te laat en is tot op vandaag onvolledig en soms zelfs fout. Niet alleen reizigers vinden hun weg niet in het kluwen van nieuwe lijnen, nieuwe lijnnummers en gewijzigde reiswegen: netplannen zijn zo goed als onvindbaar of bestaan gewoon niet, een lijst van afgeschafte lijnen evenmin. Maar ook de gemeenten, van wie in dit vraaggestuurd openbaarvervoersysteem volgens het decreet de vraag naar openbaar vervoer uitgaat, ontdekken nu soms met verbazing wat ze eerder in de vervoersregioraad blijken goedgekeurd te hebben.
Dat TreinTramBus al lang aan de alarmbel trok voor het nieuwe stadsnet van Brugge viel in dovemansoren. Maar nauwelijks drie dagen na invoering verklaarde de burgemeester van Brugge al, dat het nieuwe net zeker moet bijgestuurd worden. De stad Gent legt geld op tafel om het busaanbod in Sint-Amandsberg te redden. Dat zou volgens het busplan, in consensus goedgekeurd door de vervoersregioraad waar Gent lid van is, grotendeels verdwijnen.
Valt het u ook op dat het woord ‘reizigers’ in dit verhaal zo weinig voorkomt? Om hen zou het openbaar vervoer nochtans moeten draaien. En toch dreigen net de reizigers het kind van de rekening te worden. Bussen zijn in de kern van heel wat steden en gemeenten niet meer gewenst. Ze rijden er in de weg van het autoverkeer dat de centrumparkings wil bereiken. En dus worden ze naar de omleidingsweg verbannen. De bussen rijden dan wel sneller, maar de reizigers die nu verder naar hun halte moeten lopen, zijn langer onderweg.
Wordt de basis op die manier bereikbaar? De volgende fase, waarvan de impact nog groter zal zijn, zou op 1 januari 2024 moeten volgen. Midden in een schooljaar! Met de chaotische en rommelige invoering van fase 1 voor ogen, is dat geen prettig vooruitzicht. Minister Peeters moet nu maar eens eerst orde op zaken zetten met een nieuw en degelijk decreet, voor er nog verdere aanpassingen aan het tram- en busnet gebeuren. Het openbaar vervoer in Vlaanderen en zijn reizigers dus verdienen beter dan het gebricoleer van de laatste jaren.
- Openbaar vervoer in Oostende: de halte staat op het trottoir en de reizigers moeten zich door de geparkeerde auto’s heenwringen om op de rijbaan in te stappen. Foto Herman Welter.