Vijf grote thema’s die de toekomst van reizen vormgeven, aldus vakmagazine Skift
Naar eigen zeggen heeft het inmiddels 11 jaar bestaande reisvakmagazine Skift als doel “om voortdurend nieuwe manieren te bedenken om naar de wereld te kijken – en te begrijpen hoe verschuivingen het wereldwijde reizen beïnvloeden.”
“We zijn op 30 juli 2012 met Skift begonnen en wilden de toekomst van reizen definiëren. We rapporteerden wanneer de branche gedurfde, innovatieve stappen zette – en misstappen en wangedrag aan de kaak stellen. Waarnemers noemden ons ‘cool’ en het ‘meest invloedrijke mediamerk in reizen’. 11 jaar later komen onze grondbeginselen ons nog steeds goed van pas. Maar het is de toekomst die ertoe doet.”
Skift mede-oprichter en CEO Rafat Ali identificeerde vijf grote thema’s die de komende jaren een enorme impact zullen hebben op reizen. Hier legt hij de verbanden en legt hij uit hoe.
- De toekomst van werk: ‘Wat de toekomst van werk ook is, is de toekomst van reizen’
En nee, dit slaat niet alleen op zakenreizen. Iemands baan bepaalt wat voor type reiziger hij is. Het bepaalt waar je ronddwaalt, welke activiteiten je doet, met wie je de wereld verkent en wanneer je reislust een vlucht neemt. Conferenties, vergaderingen en evenementen zullen de toegangspoort zijn om werkplekken samen te brengen, vooral voor hybride bedrijven, die steeds vaker voorkomen.
- De toekomst van demografie: ‘Steeds jongere en steeds oudere gebruikers ’
India heeft China ingehaald als meest bevolkte land. Veel andere samenlevingen verouderen veel sneller dan we eerst dachten. Tegelijkertijd leven mensen langer en gezonder. De reissector moet zich hierop voorbereiden: deze trends zullen van invloed zijn op hoe en wat ze verkoopt – en aan wie ze verkoopt.
- De toekomst van technologie: ‘Wat gebeurt er met AI en wat gebeurt er met interactietechnologie?’
Het is moeilijk te voorspellen hoe dit allemaal zal uitpakken. Interactietechnologie, zoals te zien in apparaten zoals de Apple Vision Pro, biedt augmented reality. Dat zou een game-changer kunnen zijn voor hoe we toegang krijgen tot reizen. Artificial Intelligence (AI) daarentegen heeft eindeloze aanraakpunten. Van het boekingsproces tot hoe reisorganisaties AI gebruiken om hun efficiëntie te verhogen. De alledaagse reiziger zal hier te maken krijgen met ingrijpende veranderingen, en die zijn al begonnen.
- De toekomst van activisme: ‘Een van de eerste dingen waarop ze gaan snijden, zijn zakenreizen’
De wereld probeert groener te worden, en dat geldt ook voor grote bedrijven. En ze zullen onder druk komen te staan om dat te doen. Helaas sluit vliegreizen (momenteel) niet aan bij deze milieudoelstellingen. Hoe luider stemmen opgaan over duurzaamheid, hoe meer bedrijven gaan veranderen en hoe groter het effect op de reisbranche.
- De toekomst van polarisatie: ‘Als de strijd tussen het Westen en China zo doorgaat, reizen Chinese reizigers niet.’
Bijna alle regeringen hebben (tot op zekere hoogte) invloed op waar hun burgers naartoe reizen. Als twee landen vijandig tegenover elkaar staan, is het simpel; ze zullen het reizen van en naar die landen beperken. Polarisatie wordt ook gedreven door cultuuroorlogen. Of dat nu tussen staten in de VS of landen over de hele wereld is, het zal ook van invloed zijn op reizen. Hoe? Onze politiek zal dat bepalen.
In een interview met De Volkskrant geeft Corendon-topman Van der Heijden zijn eigen kijk op ontwikkelingen in de reissector: ‘Zolang de consument het wil, en wij mogen vliegen, zullen we gaan.’
Hoe verantwoord is het om mensen massaal naar vakantieplekken te blijven brengen die in toenemende mate onveilig zijn? Die vraag stelde de krant aan Corendon-topman Steven van der Heijden in een gesprek dat hij zelf op een gegeven moment ‘vervelend’ noemt. Corendon moest toeristen evacueren voor de vuurzee op Rhodos. Het dagblad spreekt met de topman over klimaatverandering en de rol die Corendon daarin speelt.
“Als wij ermee stoppen, neemt iemand anders het moeiteloos over. Stoppen heeft geen zin”, zegt Van der Heijden. “Onze klanten willen op vakantie en hebben geen last van de omstandigheden, ik denk dat ik er zelf nog meer last van heb. Het is gewoon een feit dat er voor luchtvaart geen duurzaam alternatief is.”
Inmiddels raakte bekend dat in tegenstelling tot collega-concurrent TUI, Corendon de achtergelaten bagage van de inderhaast van Rhodos geëvacueerde vakantiegangers niet aan de reizigers terugbezorgd. Wel kunnen ze hun spullen – op eigen kosten – ophalen op het centrale verzamelpunt bij Brussels Airport.
- De vijf grote thema’s die de toekomst van reizen vormgeven, aldus vakmagazine Skift en de visie van één grote reisorganisator.