“Idioterie van de eerste orde! Hoe is het mogelijk dat we het nieuwe Hoofdstation een te klein jasje geven?”
Bij de fractie van de Partij voor het Noorden in de Provinciale Staten klinkt verontwaardiging. Uit berichtgeving van het Dagblad van het Noorden en Oog TV blijkt dat het nieuwe Groningse Hoofdstation een te klein jasje krijgt. Projecten als de Wunderline, de Lelylijn en de Nedersaksenlijn lijken vanwege gebrek aan perronruimte op de tocht te komen.
“Wij zijn als fractie hier heel erg van geschrokken”, vertelt fractievoorzitter Dries Zwart aan Oog TV. “We hadden dit niet zien aankomen. In de Staten is hier ook nooit met een woord over gerept. We hebben grote ambities. Een Wunderline, een Lelylijn en een Nedersaksenlijn. Al jaren praten we over de infra die hier voor nodig is. Over het Hoofdstation is nooit een woord gezegd, en nu blijkt dat er geen perronruimte is voor de ambities die wij hebben. Je hoort het misschien aan mij, maar ik ben echt boos. Hoe is dit nu mogelijk?”
De mededeling dat het Hoofdstation te klein is komt van staatssecretaris Heijnen (VVD) van IenW. Zij meldt dat als in 2025 de verbouwing van het stationsgebied klaar is, er niet genoeg perronruimte is voor een rechtstreekse trein richting Bremen – de Wunderline, die toch al te maken heeft met tegenslag door de vertraagde oplevering van de Friesenbrücke en de door de scheepswerf in Papenburg verlangde openingsuren die nauwelijks ruimte laten voor treinverkeer. Om de Wunderline te kunnen laten rijden is er meer perroncapaciteit nodig. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een extra keerspoor of meer perronruimte.
Zwart: “Het is een hard gelag. Als je nu langs het Hoofdstation rijdt, dan is het een grote bouwput. Maar we weten nu al dat we werken aan een project dat veel te krap is opgezet. En ik wil weten hoe dat kan. Zowel de provincie als de gemeente Groningen willen openbaar vervoer stimuleren om de leefbaarheid op peil te houden. Maar dan kan het toch niet zo zijn dat je nu helemaal de mist in gaat, en dat we Groningen voor jaren op slot gaan zetten omdat er geen capaciteit is?”
De partij heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld. De verwachting is dat de vragen binnen een aantal weken beantwoord gaan worden. “Het is reces, mensen zijn met vakantie. Dus helaas is dit voor nu het enige middel dat we kunnen gebruiken. En ik realiseer me heel goed dat deze situatie is ontstaan onder de vorige gedeputeerde. Maar de huidige gedeputeerde heeft dit dossier overgenomen.” Op de vraag of de antwoorden van de staatssecretaris neigen naar een motie van wantrouwen of een motie van treurnis zegt Zwart: “Wij willen weten welke mogelijkheden er nog zijn om dit recht te breien. Wat hier gebeurt is idioterie van de eerste orde.”
De vragen gaan daarbij ook over de Lelylijn. De spoorlijn tussen de Randstad, Groningen en mogelijk verder, richting Scandinavië (zoals recentelijk ingetekend in de toekomstplannen van de Europese spoorwegen). De verwachting is dat er ook voor deze trein geen ruimte is. “Er is niet nagedacht over de situatie. We zijn bezig met een nieuw jasje, maar het jasje is te klein. En dan kan ik niet anders concluderen dat we verkeerd bezig zijn geweest.”
• “Idioterie van de eerste orde! Hoe is het mogelijk dat we het nieuwe Hoofdstation een te klein jasje geven?” Illustratie Gemeenteraad Groningen.