Reizigers reageren met verbijstering op NS voornemen om hoge spitsprijzen in te voeren
Lange tijd was de Nederlandse Spoorwegen (NS) het knuffelbeest van de Nederlandse samenleving, maar te wensen overlatende dienstverlening zoals een blijvend uitgedunde treinenloop en al te vaak overbevolkte treinstellen (vaak mede dankzij door ProRail veroorzaakte stremmingen), hebben de mening over NS van het treinrijdend publiek er niet veel positiever op gemaakt. De al enige tijd woedende vinnige strijd om de onderhands te verlenen hoofdrailnetconcessie, waarbij NS naar het kabinet toe geen middel lijkt te schuwen om koste wat kost deze concessie binnen te halen, plus de laatste voorstellen uit Utrecht om in de spits de treinprijzen te verhogen en bij de jaarlijkse tariefsverhoging met percentages boven het inflatiepeil te gaan verhogen, leidden deze week tot een storm van kritiek op het railbedrijf, dat zich steeds meer om inkomsten dan om serviceverlening lijkt te bekommeren.
De publicatie van de kabinetsplannen in de Volkskrant, ontwikkeld hand in hand met NS, ontdeed de spoorvervoerder van het laatste stukje knuffeligheid, zoals onderstaande reacties aantonen. Ook lijkt het kabinet – ondanks enkele cosmetische maatregelen zoals het verlies van het alleenrecht op de meeste buitenlandse verbindingen – enthousiast hand in hand te werken met het (staats)spoorbedrijf, blijkbaar zonder enige distantie. Veel briefschrijvers in de Volkskrant verwijten NS een onbehoorlijke graaicultuur (zoals ondermeer blijkt uit de overbezette, in de tweede klas compleet overboekte en daardoor ineens uitermate lucratieve IC Amsterdam-Brussel).
Veel vaste reizigers lijken klaar om de vervoerder de rug toe te keren, nu spitstarieven een rem op spitsverbindingen worden, fikse tariefsverhogingen (boven het inflatiepeil) dreigen en de servicegerichtheid bij NS verdwenen lijkt. Al moet gezegd worden, ook andere spoorvervoerders (zoals de NMBS) zijn in hetzelfde bedje ziek en lijken net als de NS hun rol als leidende openbaar vervoer-dienstverlener te zijn vergeten en meer in de richting van een commerciële aanpak koersen, in Nederland enthousiast gesteund door een demissionair kabinet. Ook reizigers uit België – zoals verkeerskundige Dirk Wiesé – verbazen zich er over dat in Nederland uitgerekend een demissionair kabinet zomaar even zulke zwaarwegende beslissingen neemt.
- Reizigers reageren met verbijstering op NS voornemen om hoge spitsprijzen in te voeren. Redactiefoto.