Verdubbeling van het aantal waterstof(stads)bussen tussen eerste halfjaar 2022 en eerste halfjaar 2023
Chatrou maakte ook vier soortgelijke grafieken voor het segment van waterstof/brandstofcel-stadsbussen. Daar was het totaal aantal registraties voor de eerste twee kwartalen van 2023 96. Hier ging het om registraties in 2022 in EU27+UK+ICE+NO+CH (excl. SK, HR, BG) en >8t. Chatrou: “Met een totaal van 96 is het volume bijna het dubbele van het volume in Q1+Q2 2022, toen er 52 waterstofregistraties waren. Caetano leidt de eerste helft van 2023 met 28 inschrijvingen, op de voet gevolgd door Van Hool met 26 inschrijvingen en Wrightbus met 15 inschrijvingen.” Wat landen betreft voert Duitsland deze Top-3 aan (29 waterstofbussen, 30,2%), gevolgd door het VK (28 waterstofbussen, 29,2%) en Frankrijk met 23 waterstofbussen (24,0%).
Gekeken naar de registraties van waterstof stadsbussen tussen 2012 en Q2 2023, GVW >8t, per fabrikant , is het totaal volume 466.”Op 1 juli rijden in totaal 466 waterstof stadsbussen in Europa. In dat aantal is Van Hool nog steeds marktleider met in totaal 132 waterstofbussen en een marktaandeel van 28,3%. Tweede is Solaris met 117 inschrijvingen (25,1%), gevolgd door Wrightbus met in totaal 97 bussen (20,8%). Caetano wordt 4e met 68 inschrijvingen (14,6%).
Tenslotte het aantal registraties per land van de 466 waterstofstadsbussen tussen 2012 en het tweede kwartaal van 2023: “Duitsland is koploper met een vloot van 167 (35,8%). Het VK volgt met 109 bussen (23,4%). Nederland is nummer 3 met 65 bussen en een aandeel van 13,9%, gevolgd door Frankrijk.”
- Verdubbeling van het aantal waterstof(stads)bussen tussen eerste halfjaar 2022 en eerste halfjaar 2023. Foto Solaris.