NS en NMBS beloven (opnieuw) meer treinen tussen Nederland en België
Regelmatige reizigers op het traject Brussel-Amsterdam zijn er de laatste jaren aan gewend geraakt dat ze bepaald niet worden verwend: steeds weer beloven NS en NMBS een verbetering van de bediening van dit traject. Met de (uitgerangeerde) Fyra – inmiddels probleemloos in Italië onderweg – zou er zelfs een snellere verbinding komen. De huidige situatie van 16 uitgewoonde en krap-bemeten treinen per dag levert geen acceptabel grensoverschrijdend product op. Regelmatig kunnen treinen in de tweede klasse niet worden geboekt (‘uitverkocht’) en puilt met name de tweede klasse uit. “Het is druk in de trein”, melden conducteurs regelmatig met gevoel voor understatement en raden de vele staande reizigers in de hitte aan niet op de balkons tussen de rijtuigen te blijven staan, maar in de rijtuigen zelf te gaan staan, “omdat daar airco is.”
Nu zeggen NS en de NMBS het aantal Intercitytreinen tussen Nederland en Brussel te gaan verdubbelen van 16 naar 32 per dag. In de dienstregeling van 2025 komt er een nieuwe, snelle verbinding bij. Met die verbinding zijn reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg dan nu. In iets meer dan twee uur verbinden beide partners Amsterdam met Brussel. Daarvoor zet NS de nieuwe en ook al in België geteste Intercity (ICNG) in die met een maximumsnelheid van 200 km per uur over de hogesnelheidslijn rijdt. Deze verbinding komt boven op een intercityverbinding tussen Rotterdam, Breda en Brussel.
De kortere reistijd is mogelijk door snellere treinen, minder tussenstops en het nieuwe startpunt Amsterdam Zuid dat dichter bij de hogesnelheidslijn ligt dan Amsterdam Centraal. In de nieuwe ICNG-trein is ruimte voor 413 reizigers. Met deze nieuwe treinen gaat een lang gekoesterde wens van reizigers in vervulling voor een snellere Intercityverbinding tussen beide hoofdsteden. De komende tijd werkt NS samen met NMBS de verdere details, zoals de dienstregeling en ticketprijzen, uit.
Naast de 16 treinen vanaf Amsterdam Zuid, vertrekt straks ook 16 keer per dag een trein vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel Zuid-Midi. Deze verbinding staat nu bekend als de Intercity Brussel vanaf Amsterdam Centraal. Deze trein rijdt vanaf Rotterdam via Breda en blijft op alle huidige tussengelegen stations stoppen. Hiermee blijft bijvoorbeeld Mechelen rechtstreeks verbonden met Nederland en behouden reizigers van en naar de Brusselse luchthaven een directe trein. Reizigers vanuit Den Haag, Utrecht en Amsterdam stappen via Rotterdam Centraal over. De reistijd voor deze reizigers blijft vergelijkbaar met de huidige verbinding.
In de eerste helft van dit jaar was Brussel de populairste bestemming van NS International. Het verkocht het afgelopen half jaar gemiddeld zo’n 39.000 tickets per maand naar Brussel. Het aantal verkochte tickets voor Brussel groeit bij NS gemiddeld sneller dan andere bestemmingen. Na Brussel volgt Antwerpen als populairste bestemming. NS International verkocht in de eerste helft van 2023 gemiddeld zo’n 36.000 tickets per maand naar deze stad. Met de komst van deze Intercitytreinen en de huidige Thalys-treinen rijden in de dienstregeling 2025 naar verwachting 47 treinen per dag tussen Nederland en Brussel.
- NS en NMBS beloven (opnieuw) meer treinen tussen Nederland en België. Illustratie NS.