Veel (Amsterdamse) taxichauffeurs blijven dragqueens weigeren: ‘In een restaurant is weigeren ondenkbaar, waarom in een taxi wel?’
Na elke Pride in Amsterdam regent het klachten naar de taxisector over chauffeurs die weigeren dragqueens mee te nemen. Nu proberen taxibedrijven, regenboogorganisaties en de gemeente daar samen verbetering in te brengen. Het hele jaar door worden dragqueens geweigerd door taxi’s, maar tijdens Pride Amsterdam begin augustus leek het aantal incidenten te pieken.
Uiteindelijk werd besloten tot een overleg met regenboogorganisaties, taxibedrijven en de gemeente Amsterdam. „Samen kunnen we dit steeds groter wordende probleem hopelijk oplossen!”, stond in de uitnodiging voor de bijeenkomst, die dinsdagmiddag plaatsvond. De media mochten er niet bij zijn, om vrij te kunnen praten. Toch had de NRC een vrij complete samenvatting van het gesprek onder de kop ‘Als je als dragqueen naar een taxistandplaats loopt, neemt niemand je mee.’
Mayday werd ‘uitgescholden en bedreigd’ door chauffeurs van taxiplatforms Uber en Bolt, schreef ze op Facebook. Victoria False zou na een Senior Pride-concert zijn geweigerd door vier verschillende chauffeurs die achter het podium stonden te wachten. Niet alleen via taxi-apps: ook bij TCA was recent ‘een voorval’, laat de taxicentrale desgevraagd weten. Met het incident met Skyla Versai was de ‘grens bereikt’, zegt Eward Koning, voorzitter van de ondernemersvereniging van de Reguliersdwarsstraat. Skyla Versai had al heel wat meegemaakt met taxichauffeurs. Haar rit werd regelmatig geannuleerd als ze haar, een dragqueen, langs de weg zagen wachten. Ze hoorde eens: “Ik zou je nog niet ophalen voor 1.000 euro.” Ook werd ze geschampt door de taxi die ze via Bolt bestelde maar waarvan de chauffeur haar niet wenste mee te nemen.
“Ik ben gefrustreerd over hoe het gaat”, zegt Richard Keldoulis, die in eerdere jaren als Jennifer Hopelezz door taxichauffeurs regelmatig werd afgewezen, voorafgaand aan de bijeenkomst. “Het is al tien jaar hetzelfde liedje en het wordt niet beter.” Keldoulis hoort niet alleen negatieve ervaringen van dragqueens, maar ook van trans personen en mensen in een fetisj-outfit.
Nadat Hopelezz in 2018 was geweigerd, kwam er een intentieverklaring van taxibedrijven. In het bijzijn van toenmalig verkeerswethouder Sharon Dijksma spraken ze af consequenties te verbinden aan discriminatie en intern iemand aan te wijzen die het bewustzijn onder chauffeurs moest vergroten. “Een totale wassen neus”, zegt Keldoulis, die krap twee weken na de intentieverklaring opnieuw werd geweigerd door een Uber-chauffeur. Taxibedrijven komen, aldus de NRC, her en der wel in actie, en zeggen Uber en Bolt elke melding te onderzoeken en chauffeurs te schorsen. Uber noemt het aantal meldingen ‘zeer beperkt.’
Er zijn allerlei dinsdagmiddag allerlei mogelijke oplossingen besproken. Een convenant verplicht tot niets, daar is iedereen het over eens. Er werden al wel praktische oplossingen besproken, zoals een taxistandplaats dicht bij de cafés in de Reguliers, zodat dragqueens niet door het uitgaanspubliek van het Rembrandtplein hoeven te lopen, een inclusieve ‘pink cab’, een nog grotere campagne, landelijke registratie van overtreders, boetes door de gemeente.
Maar het belangrijkste is een ‘narratiefverandering’ bij chauffeurs, zegt Danielle Jiskoot, namens The Diverse Agency, een van de initiatiefnemers van de bijeenkomst. “Chauffeurs lijken zich niet bewust dat iedereen welkom moet zijn in hun auto. In een restaurant is dat ondenkbaar. Waarom bij taxi’s wel?”
- Veel (Amsterdamse) taxichauffeurs blijven dragqueens weigeren: ‘In een restaurant is weigeren ondenkbaar, waarom in een taxi wel?’ Foto Facebook – Ru Paul’s Drag Race.