Zorgen over financiering Deutschlandticket: lokaal ov in de toekomst waarschijnlijk aanzienlijk duurder
De verdere financiering van het Deutschlandticket van 49 euro wankelt. De krant Der Tagesspiegel ontdekte dat volgens een onderzoek van het federale ministerie van Verkeer en Waterstaat en een vergelijkbaar onderzoek in de deelstaat Brandenburg tientallen miljarden aan extra subsidies nodig zijn.
Het Deutschlandticket wordt als een succes beschouwd. Half augustus maakte het Brandenburgse ministerie van Verkeer en Waterstaat, ongeveer drie maanden na de invoering, bekend dat een groeiend aantal passagiers gebruik maakt van het lokale openbaar vervoer. Routes waar bijzonder veel vraag naar is – bijvoorbeeld in de richting van de Oostzee – zouden met meer treinen worden uitgebreid.
Het Deutschlandticket voor 49 euro per maand is sinds 1 mei verkrijgbaar – als digitaal boekbaar, maandelijks opzegbaar abonnement dat geldig is voor lokaal vervoer door heel Duitsland. Tot nu toe hebben de federale en deelstaatregeringen de kosten voor het Deutschlandticket tot 2025 gedeeld voor 1,5 miljard euro per jaar. De overname van de extra kosten is echter pas eind dit jaar verzekerd. Deelstaten en gemeenten eisen regelmatig meer geld van de federale overheid om het ticket op de lange termijn veilig te stellen. Het dispuut gaat nu over de verdeling in de jaren daarna.
Om de totale kosten van het openbaar vervoer te dekken is met het Deutschlandticket in 2031 een subsidie nodig van tussen de 20,7 en 31 miljard euro. Het is inmiddels duidelijk dat gebruikers van het ov de komende jaren met aanzienlijk hogere kosten te maken kunnen krijgen, juist vanwege het Deutschlandticket. Dit meldt het magazine Der Spiegel met verwijzing naar een onderzoek door het federale ministerie van Verkeer en Waterstaat om “de financiële vereisten voor het openbaar vervoer tot 2031 vast te stellen”, waarin het Deutschlandticket hiervoor als de belangrijkste reden voor een herijking wordt gezien.
Zonder voortzetting van het Deutschlandticket, dat momenteel 49 euro kost, afhankelijk van het toekomstscenario, zou er tussen de 16,6 en 18,3 miljard euro extra aan belastinggeld naar het ov moeten vloeien, aldus het rapport. Het zal bijzonder duur worden na 2025, wanneer de corona-hulp die is gebruikt om het lokale vervoer te ondersteunen, opraakt. Daar ligt de ‘breuklijn’. Het ov dreigt zelfs zonder Duitsland-kaartje zonder geld te komen te zitten. Als gevolg hiervan zouden de ticketprijzen moeten stijgen of zou de staat aanzienlijk meer geld moeten injecteren dan voorheen. Het ministerie legde uit dat na 2025 een nieuwe wet nodig is om de “verdere financiering” van het ticket van 49 euro “permanent veilig te stellen”.
Volgens onderzoek zou het Duitse ticket voor regionaal vervoer vanuit het oogpunt van de meeste consumenten niet meer dan 49 euro moeten kosten. Volgens een rapport van persbureau dpa stelde het Yougov Instituut vast dat ongeveer 43 procent van de ondervraagden deze prijs als de meest acceptabele beschouwde.
Een op de vijf vindt een hogere prijs voor het maandabonnement passend. Elf procent van de ondervraagden vindt een maximumprijs van 59 euro acceptabel. Voor zes procent was tot 69 euro prima. Twee procent vindt een nog hogere prijs acceptabel.
• Zorgen over financiering Deutschlandticket: lokaal ov in de toekomst waarschijnlijk aanzienlijk duurder. Foto Berlin.de.