FBAA: ‘Vertragingen in levering van ‘smart tacho 2’: wat nu?’
De Belgische bus- en autocarorganisatie FBAA signaleert dat sinds afgelopen maandag 21/08/23 nieuw geregistreerde autocars uitgerust moeten zijn met de slimme tachograaf versie 2 (SMT2), maar door verschillende oorzaken is de beschikbaarheid van de smart tacho 2 slechts traag op gang gekomen. Naast Continental kreeg ook Stoneridge eind vorige week als tweede leverancier de typegoedkeuring. De IRU schat in dat de achterstand bij vrachtwagens en autocars samen nu al meer dan 20.000 voertuigen bedraagt, een aantal dat vermoedelijk nog aanzienlijk zal oplopen in de komende maanden.
Wat de verplichte retrofit betreft voor voertuigen die internationaal actief zijn (1 januari 2025 voor analoge tachografen en digitale tachografen en augustus 2025 voor smart tacho V1) wordt de uitdaging nog groter, aangezien er in heel Europa naar schatting 1,5 miljoen tot 2 miljoen voertuigen geretrofit zullen moeten worden. Verschillende leden melden ons dat de wachttijden voor retrofit ook in België erg lang zijn.
IRU heeft de EU-commissaris voor Transport aangeschreven en gevraagd een uitstelperiode tot eind 2023 te voorzien (zie persbericht en brief). Nieuwe voertuigen uitgerust met SMT1 moeten toch nu al geregistreerd kunnen worden, op voorwaarde dat ze tegen het einde van de uitstelperiode achteraf worden uitgerust met SMT2.
Handhavers mogen tijdens de uitstelperiode geen boetes opleggen aan transportbedrijven voor het besturen van voertuigen die na 21 augustus 2023 zijn geregistreerd met SMT1-apparaten. Het is echter onduidelijk of de EU Commissie hier gehoor aan zal geven. Eerder gaf ze aan dat verder uitstel niet mogelijk was.
Verschillende landen hebben al voorzien in een tijdelijke uitzondering. In navolging hiervan heeft ook FBAA de FOD Mobiliteit aangeschreven met de vraag om te voorzien in een regeling om te vermijden dat nieuwe voertuigen aan de kant blijven staan. In een eerste reactie vernamen we dat er nog geen plannen in die zin in de maak zijn, maar dat dit zal opgenomen worden met de regio’s. De FBAA roept de overheid alvast op de situatie samen met de Europese collega’s van nabij te monitoren, en erover te waken dat de voertuigen niet langere tijd tot stilstand worden gebracht. De retrofit zal ook voor België heel wat werkdagen in beslag nemen. Het blijft onduidelijk of de capaciteit van de erkende centra voldoende zal zijn.
- FBAA: ‘Vertragingen in levering van ‘smart tacho 2’: wat nu?’. Foto FBAA.