De Lijn erkent problemen met vernieuwing wagenpark
Reizigersorganisatie Treintrambus (TTB) deelt bij de Gazet van Antwerpen de bezorgdheid van vakbonden en chauffeurs. “De oudere voertuigen zijn sneller en langer defect, en er is niemand om ze te herstellen”, zegt TTB-bestuurslid Stefan Stynen. “Dit is een gevolg van onderinvesteringen in De Lijn. Er is een enorme achterstand. In Mechelen is het zo erg dat bussen van het bouwjaar 2004 worden vervangen door bussen van 2005. Dat is geen structurele oplossing. Het enige wat De Lijn doet, is brandjes blussen. De situatie is dramatisch slecht.”
Het gevolg is dat reizigers niet langer de bus nemen omdat het openbaar vervoer onbetrouwbaar is. Stynen verwacht niet dat dit vanaf 1 september zal zijn opgelost en verwacht nog grotere problemen. Net als het ACV legt Treintrambus de verantwoordelijkheid bij de Vlaamse regering. “Door te willen scoren met elektrische bussen, wat de facto veel te weinig gebeurt, verplicht Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) De Lijn om met versleten en vervuilende Euro 3-bussen te blijven rijden in plaats van tweedehands, minder vervuilende Euro 6-bussen aan te kopen ter overbrugging.
De Lijn erkent dat er problemen zijn met de vernieuwing van het wagenpark, maar benadrukt dat er op dit moment verschillende aanbestedingen lopen. “Verder kampen leveranciers met grote vertragingen. De oorzaak van deze problematiek ligt dus niet bij De Lijn”, klinkt het. Verder wijst de vervoersmaatschappij op het tekort aan technisch personeel voor het uitvoeren van de nodige herstellingen aan oude bussen. “Het gaat om een totaalverhaal waarin alles samenhangt.”
Tot slot noemt De Lijn een schrapping van 20% in het aanbod sterk overdreven. “Gemiddeld gaat het over zo’n 0,75% van alle ritten in heel Vlaanderen, dus in de verste verte geen 20% zoals de vakbond beweert”, zegt De Lijn-woordvoerder Karen Van der Sype. Om een betrouwbare dienstverlening te garanderen, kiest De Lijn ervoor om enkele tijdelijke aanpassingen door te voeren op een aantal buslijnen. Op bepaalde lijnen wordt de frequentie enigszins verlaagd zonder dat dit grote impact zou veroorzaken. Drukke lijnen en schoolritten worden gevrijwaard. “Zodra er weer voldoende personeel beschikbaar is, zal de regeling worden teruggedraaid”, besluit de woordvoerder.
- De Lijn erkent problemen met vernieuwing wagenpark. Redactiefoto.