Bezorgde ov-reizigersorganisaties in Vlaanderen richten open brief aan mobiliteitsminister Lydia Peeters over achterblijvende ov-ontwikkeling
De reizigersorganisaties ‘Verenigde Supporters Openbaar Vervoer (VSOV)’ en de koepel van burger- en mobiliteitsplatforms in Vlaanderen hebben uit bezorgdheid over de ontwikkeling van het ov in Vlaanderen en vooral naar aanleiding van de Septemberverklaring – de Vlaamse begroting – een open brief gericht aan Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters.
“Geachte minister Lydia Peeters, de ‘Septemberverklaring’ is intussen al geschiedenis maar de Verenigde Supporters Openbaar Vervoer zijn nog steeds op zoek naar verklaringen. Waarom houdt de Vlaamse regering De Lijn al vijftien jaar in een financiële wurggreep?Waarom duwt Vlaanderen een deel van haar bevolking in de vervoersarmoede? Eén op de zes Vlamingen is afhankelijk van het openbaar vervoer. Bijna de helft van de mensen met beperkte mobiliteit kan geen gebruik maken van de fiets of de auto.”
“Op 6 januari 2024 verdwijnt bovendien ook nog één op de vier bushaltepalen uit het straatbeeld. De klandizie van deze haltes zou te laag zijn. Er worden te weinig elektrische auto’s gekocht. Verdwijnen daarom laadpalen? Neen, er komen laadpalen binnen een loopafstand van 250 meter. Bovendien draagt de Vlaamse regering 5.000 euro bij als je een elektrische auto koopt. Il faut le faire. Terwijl de kosten voor het pure autoproject Oosterweel naar twaalf tot veertien miljard klimmen, gunt de Vlaamse regering het stads- en streekvervoer geen extra middelen. Zelfs een indexaanpassing van het budget van De Lijn is een brug te ver.”
“De rijkste regio van België wil blijkbaar geen openbaar vervoer dat een significante bijdrage zou kunnen leveren om onze ontsporende (auto)mobiliteit beheersbaar te maken. De batterijcapaciteit van een elektrische auto is voor de meeste automobilisten voldoende. De afstand naar de meest nabije bus- of tramhalte wordt voor vele reizigers binnenkort te groot. Met haar autovriendelijke beleid creëert de Vlaamse regering een tweedeling in de samenleving: zéér mobiele én immobiele burgers. Geachte minister, we rekenen erop dat u snel met verklaringen komt.”
• Bezorgde ov-reizigersorganisaties in Vlaanderen richten open brief over achterblijvende ontwikkeling ov aan mobiliteitsminister Lydia Peeters. Redactiefoto.