Geen enkele vervoerder toonde belangstelling voor aanbesteding Zeeuws ov vanaf 2025
Geen enkele vervoerder heeft interesse om het busvervoer in Zeeland vanaf 2025 voor acht jaar op zich te nemen, meldt Omroep Zeeland. In dat jaar loopt de concessie van Transdev/Connexxion af, maar dat bedrijf heeft al aangegeven niet mee te willen dingen naar een nieuw contract. Ook andere vervoerders blijken vooralsnog geen interesse te hebben. Momenteel rijdt een deel van de bussen in de provincie met name buiten de spits vrijwel leeg rond. Die situatie is onhoudbaar, zei gedeputeerde Harry van der Maas (Infrastructuur en Mobiliteit) eerder tegen de regionale omroep.
Voor 2025 heeft de provincie daarom een nieuw vervoersplan bedacht dat een oplossing volgens het model ‘Publiek Vervoer’ moet bieden. Bussen stoppen daarin niet meer in dorpskernen, maar bij zogenoemde hubs buiten de dorpen. Flextaxi’s (taxi’s die naar een speciaal ophaalpunt rijden), buurtbussen, deelfietsen en deelauto’s moeten mensen naar de hubs brengen, zo is het idee. De strikte scheiding tussen taxi, Wmo- en openbaar vervoer, deelfietsen en deelauto’s moet verdwijnen om al die soorten van vervoer optimaal te kunnen benutten. Voor het plan is een wetswijziging nodig. Zo worden bijvoorbeeld flextaxi’s niet gezien als openbaar vervoer. Of die wijziging er komt, is niet duidelijk.
OV-specialist van GroenLinks-PvdA Habtamu de Hoop meldde vanochtend al op ‘X’: “Slecht nieuws voor Zeeland, maar niet verrassend…. Ook in andere provincies dreigen dienstregelingen bij een nieuwe concessie ernstig te verschralen. Wat GroenLinks-PvdA betreft maken we het wettelijk mogelijk voor provincies om zelf publieke vervoersbedrijven op te richten.”
Gedeputeerde Van der Maas denkt niet dat het nieuwe vervoersplan reden is voor het uitblijven van geïnteresseerden. Hij benadrukt dat vaste buslijnen waarop bussen langere routes rijden, blijven bestaan en de toekomstige hubs en deeltaxi’s losstaan van de concessie. Het uitblijven van interesse heeft volgens hem eerder te maken met de onzekere situatie waarin vervoerders verkeren: “Personeelskosten stijgen, de benzineprijzen zijn hoog. Daar zal het allemaal mee te maken hebben”, reageert hij. Zeeuwen hoeven zich volgens de gedeputeerde in ieder geval geen zorgen te maken: “Eén ding is duidelijk: er zal altijd busvervoer zijn, alleen de wijze waarop we dat organiseren is de vraag.” Gedeputeerde Staten kijken op termijn naar wat de redenen zijn waarom vervoerders zich niet hebben gemeld.
- Geen enkele vervoerder toonde belangstelling voor aanbesteding Zeeuws ov vanaf 2025. Foto Provincie Zeeland.