OV-aanbesteding Zeeland: ‘“Vooraf waren er geen signalen dat het die richting op zou gaan’, aldus Gedeputeerde Van der Maas; Wat doen onderaannemers AMZ en Van Oeveren?
Het provinciebestuur beraadt zich op de nu ontstane situatie, schrijven Gedeputeerde Staten in een brief aan Provinciale Staten. Provinciebestuurder Harry van der Maas gaat eerst in gesprek met de ondernemingen die op voorhand wel interesse toonden, maar die deze belangstelling niet hebben omgezet in daden. Van hen wil hij weten wat ze heeft weerhouden om in te schrijven op de Zeeuwse concessie die in december 2024 afloopt. Voor de provincie is het feit dat niemand zich heeft gemeld een tegenvaller. “Vooraf waren er geen signalen dat het die richting op zou gaan”, aldus Van der Maas.
Busbedrijven AMZ – dit jaar precies honderd jaar oud – en Van Oeveren (met 96 jaar bijna even oud) zijn al tientallen jaren actief in het Zeeuwse streekvervoer. De laatste tijd in opdracht van Transdev/Connexxion. Zo verzorgt Van Oeveren al sinds 1951 het ov op en rond Schouwen-Duiveland.
Het is geen uitgemaakte zaak dat een nieuwe hoofdaannemer ook Van Oeveren weer in de arm neemt, zegt bedrijfsleider Hans-Jan Verton in de PZC. Mocht een nieuw contract uitblijven, dan zal dat vooral consequenties hebben voor het personeel. Van de zestig medewerkers van Van Oeveren rijden er zo’n 45 op de lijndiensten. De anderen worden ingezet op busreizen in binnen- en buitenland, taxi’s, het eigen reisbureau en kantoor.
“Als het stopt, maar daar gaan we vooralsnog niet van uit, zullen we bekijken hoe het verder moet met dat andere deel van onze onderneming.” Volgens Verton is die tak van het 96-jaar oude familiebedrijf sterk genoeg om te kunnen blijven voortbestaan en zijn het nu vooral onzekere tijden voor het personeel. ,,Wij proberen er in ieder geval voor ons personeel alles uit te halen wat er in zit. Die hebben ook allemaal hun gezinnetje en hypotheek te betalen.’’
Anders dan chauffeurs die rechtstreeks in dienst zijn van een ov-bedrijf, geldt voor medewerkers van een onderaannemer als Van Oeveren geen werkgarantie bij het aangaan van een nieuwe concessie. Verton: “Wij zijn een -zoals dat heet- besloten busbedrijf, en daarvoor is geen verplichting om het personeel over te nemen. Ik heb daar eerder ook al eens aandacht voor gevraagd bij de politiek. Heel krom, want we zorgen wél voor dat openbaar vervoer. Daardoor is het iedere zes tot acht jaar bij het verlopen van de concessie van de provincie altijd weer spannend of wij er bij mogen blijven. Je weet nooit zeker óf je mag blijven rijden. Dat zijn geen fijne periodes.”
Mocht Van Oeveren worden gevraagd om opnieuw een deel van het openbaar vervoer voor z’n rekening te nemen, dan is het nu nog te vroeg om te zeggen of al het personeel mee kan binnen dat nieuwe contract. ,,Dat zou natuurlijk heel fijn zijn.” Er is een tekort aan buschauffeurs, dus in die zin zijn alle handen nodig, zegt Verton. “Maar tegelijkertijd wordt de dienstregeling in Zeeland uitgekleed. En minder bussen die rijden, kan je in principe met minder mensen af. Ook dat wordt dus nog even afwachten.”
Datzelfde geldt voor ‘eeuweling’ AMZ in Borssele. Dit familiebedrijf verzorgt met vijf bussen mede het scholierenvervoer in Midden-Zeeland voor Connexxion. Chauffeurs van AMZ springen ook regelmatig bij als er gaten vallen in het dienstrooster van de hoofdaannemer van het openbaar vervoer in Zeeland. Het aandeel van het werk voor Transdev/Connexxion in de totale bedrijfsvoering is echter minder groot dan bij de collega’s van Van Oeveren, al zou AMZ-directeur Ries Spruit het niet willen missen. “Het is een belangrijke component. We zouden graag een rol blijven spelen in het openbaar vervoer in Zeeland.” AMZ verzorgt naast het werk voor Connexxion onder meer ook schoolreizen, dagtochten en vakantiereizen.
- OV-aanbesteding Zeeland: ‘Vooraf waren er geen signalen dat het die richting op zou gaan’, aldus Gedeputeerde Van der Maas. Foto Provincie Zeeland.