Eurostar kan mogelijk doorrijden tijdens verbouwing Amsterdam Centraal
Volgend jaar kan de Eurostar grotendeels doorrijden tijdens de ingrijpende verbouwing van Amsterdam Centraal. Het gespecialiseerde Zwitserse railadviesbureau SMA ziet een oplossing waardoor de populaire verbinding er niet 7 of 11 maanden uit hoeft, aldus Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave (54), die regelmatig van en naar Amsterdam pendelt.
Het sein staat nog niet op groen, maar er wordt koortsachtig aan een oplossing gewerkt. “Nederland is een belangrijke markt voor ons, maar nu nog meer,” zegt Cazenave in Het Parool. “Amsterdam is een sleutelbestemming, bovendien groeit het aantal reizigers enorm. Het aantal passagiers is verdubbeld ten opzichte van 2019, voor corona. En de rek is er nog niet uit, we willen het aantal van vier treinen per dag graag uitbreiden. Amsterdam is met afstand onze belangrijkste markt binnen Nederland. Onze belangrijkste klanten moeten daar zijn of komen er vandaan. Als Eurostar verbinden wij het centrum van de grootste steden met elkaar. Rotterdam is een beduidend kleinere bestemming.”
Cazenave wil ervoor zorgen dat Eurostar medio volgend jaar, wanneer Strukton met de ingrijpende klus begint om de perrons van het uit 1889 stammende gebouw te verbreden en te verlengen, gewoon vanaf Amsterdam Centraal kan blijven rijden. Daarnaast wordt het aantal sporen teruggebracht en krijgt Eurostar een nieuwe terminal die ruimte zal bieden aan 650 reizigers in plaats van de huidige 250 nu.
In juni kondigde staatssecretaris Vivianne Heijnen nog aan dat tijdens de werkzaamheden de Eurostar 7 tot 11 maanden niet welkom zou zijn op Amsterdam Centraal. Niet alleen was er geen ruimte voor de paspoort- en douanecontroles, ProRail vond bovendien dat het accommoderen van de Eurostar de bouwplanning en – uitvoering in de war zou sturen. Hoewel het definitieve rapport van SMA nog niet klaar is, bevestigen bronnen bij het ministerie en Eurostar dat de aanzet van een voor alle partijen bevredigende oplossing er ligt. Cazenave: “Zij zeggen: er is een mogelijkheid om de huidige Eurostarterminal later te sluiten en de toekomstige terminal eerder te openen. Daar werkt ProRail nu aan.” In oktober moet er groen licht komen.
- Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave (54) heeft, op basis van het rapport van Zwitsers railadviesbureau SMA, goede hoop dat de Eurostar Amsterdam Centraal volgend jaar kan blijven bedienen tijdens de verbouwing. Redactiefoto.