Qbuzz neemt concessie busvervoer Fryslân over; forse klap voor Arriva
OV-bedrijf Qbuzz verzorgt de komende tien jaar van 2024 tot 2035 het busvervoer in de provincie Fryslân. Dat maakte de provincie Fryslân dinsdag bekend. Qbuzz heeft het beste aanbod gedaan, aldus de provincie. Gedeputeerde Matthijs de Vries is tevreden met het aanbestedingsresultaat: “In het bestuursakkoord hebben wij genoemd dat wij ons inzetten voor het regionaal openbaar vervoer, vooral op het platteland.” Vooral de recente verschraling van het ov op dat platteland was een probleem. De provincie ondersteunt het Friese busvervoer met een jaarlijkse bijdrage van gemiddeld 40,8 miljoen euro.
De Vries zegt dat de aanbesteding vooral de bereikbaarheid ten goede zal komen. “De aanbieding van Qbuzz zorgt ervoor dat meer dorpen vaste reismogelijkheden krijgen en dus zullen er meer bussen rijden op het platteland.” Zo moeten er nieuwe rechtstreekse busverbindingen bijkomen. Qbuzz, dochter van de Italiaanse spoorwegen FS (via Busitalia), rijdt al in de provincie en stad Groningen en in de provincie Drenthe en krijgt zo één noordelijk bedieningsgebied.
Voor Arriva is het, na tien jaar in Friesland, een forse klap. Het ov-bedrijf geeft zelf nog geen reactie, maar heeft nog zes weken om in beroep te gaan tegen de beslissing van de provincie. Die stap wil Arriva eerst gaan onderzoeken. Na de zes weken volgt de definitieve gunning en heeft Qbuzz nog een jaar de tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe dienstregeling.
Het bedrijf, nu nog onderdeel van de Duitse ov-gigant Deutsche Bahn (DB), en met de Nederlandse hoofdzetel in Heerenveen, had de Friese concessie graag willen behouden. Dat geldt ook voor de circa 770 buschauffeurs en andere medewerkers van Arriva, die met behoud van rechten overgaan naar Qbuzz. Zij waren liever bij Arriva gebleven, “omdat ze over het algemeen redelijk tevreden zijn over hun werkgever en bij een nieuwe baas is het altijd maar afwachten,” aldus FNV-bestuurder Edwin Kuiper in de LC.
De provincie had een voorkeur voor Qbuzz, omdat deze vervoerder fors meer openbaar vervoer aanbiedt dan nu het geval is, aldus gedeputeerde Matthijs de Vries (ChristenUnie). “Hun aanbieding zorgt ervoor dat meer dorpen vaste reismogelijkheden krijgen en dat er meer bussen zullen rijden op het platteland.’’
De provincie hanteerde voor de gunning meerdere criteria, maar was zeer gecharmeerd van het aantal aangeboden dienstregelingsuren (dru’s). Daarnaast konden inschrijvers extra punten scoren als ze aan de slag gaan met pilots voor de ontsluiting van het landelijk gebied. Een flinke uitdaging in een uitermate landelijke provincie als Fryslân. Een andere eis is dat de busvloot uiterlijk in 2030 volledig zero-emissie moet zijn.
- OV-bedrijf Qbuzz verzorgt de komende tien jaar van 2024 tot 2035 het busvervoer in de provincie Fryslân. Het bedrijf is al actief in stad en provincie Groningen en in de provincie Drenthe. Redactiefoto.