Onderzoek naar alternatieve routes voor Lelylijn: ook Afsluitdijk in beeld
Voor de nog aan te leggen Lelylijn (Lelystad-Groningen) werden al twee tracés door Flevoland onderzocht, maar nu wordt ook gekeken naar een tracé door Noord-Holland en over de Afsluitdijk. Het projectteam onderzoekt namens de Rijksoverheid en de noordelijke provincies wat de effecten van de drie routes zijn op bijvoorbeeld de bereikbaarheid en de economie. Zo moet duidelijk worden welke route de voorkeur heeft en hoe de financiering er voor dat traject uitziet.
Het projectteam hoopt volgend voorjaar duidelijk te kunnen maken welke route beter ‘scoort’ dan de andere. Dan worden de onderzoeksresultaten en de beraamde kosten voorgelegd aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.
De meest concrete poging om de wens naar een snellere railverbinding tussen de Randstad en de noordelijke provincies te realiseren, dateert uit 2004, toen het kabinet een aanbesteding voor de lijn uitschreef en ook alvast budget reserveerde. Het kabinet Balkenende II zette 2,73 miljard euro opzij voor het project, maar in november 2007 blies minister van Verkeer en Waterstaat Eurlings het plan af.
Mocht de Lelylijn er komen dan kan de reistijd per trein tussen Groningen en de luchthaven Schiphol worden teruggebracht naar 1 uur en 30 minuten. Nu duurt zo’n reis nog 2 uur en 5 minuten. De spoorlijn zou voeren langs Drachten, Heerenveen en Emmeloord. Volgens Stijn Lechner, directeur van het projectteam, is het onderzoek nodig om een goede en zorgvuldige afweging te kunnen maken.
“We willen appels met appels vergelijken en kijken of die andere routes ons nuttige informatie opleveren over bijvoorbeeld kosten, reizigersaantallen en snelheid”, zegt hij bij Omroep Flevoland. “Dan helpt het als we verder kijken dan naar alleen een route die door Flevoland loopt.”
Lechner begrijpt dat mensen het vreemd vinden dat er nu ook een route onderzocht wordt die via Alkmaar loopt. “We willen het alsnog onderzoeken om te kijken welke informatie dat ons oplevert. Het zou goed kunnen dat uit het onderzoek straks blijkt dat een route door Flevoland het meest aannemelijk lijkt, maar het zou ook kunnen dat het niet zo is.”
Hij wil niet zeggen welke route in zijn ogen de meeste kans maakt. “Ik vind het geen goed plan om van tevoren al te zeggen welke routes geen of minder kans maken”, zegt hij. “De bestuurders hebben gezegd dat de route via Flevoland moet lopen. Wij kijken of we daar de goede afweging bij maken.”
- Onderzoek naar alternatieve routes voor Lelylijn: ook Afsluitdijk in beeld naast routes die door Flevoland voeren langs Drachten, Heerenveen en Emmeloord.Foto Lelylijn.