Uber-lobbyist Mark MacGann: “Belastingdienst gewillige vriend en bondgenoot van het bedrijf”
De documenten bevestigen het beeld dat al naar voren kwam uit de Uber Files en het verhaal dat oud-Uberlobbyist Mark MacGann in maart in de Tweede Kamer hield. MacGann noemde de Belastingdienst daar een “gewillige vriend en bondgenoot” van het bedrijf. In de nu vrijgegeven stukken zit onder meer een e-mail van een NFIA-ambtenaar die schrijft dat Uber “blij is met de goede relatie met de Belastingdienst”, en een e-mail van Uber die in november 2015 de NFIA van harte aanbeveelt: “We hebben een warme relatie met de NFIA. Ze zijn zeer bereid om ons te helpen en hebben ons in het verleden geholpen op elke manier dat ze konden.”
Maar wanneer de NFIA een klein jaar later Uber om een gunst vraagt, blijkt die ‘warme relatie’ weinig waard. Het agentschap is op het idee gekomen voor een promotiecampagne, waarbij ze gebruikmaken van de oranje Lamborghini van een Nederlandse ondernemer in Silicon Valley. Op 16 augustus 2016 komt de NFIA bij Uber met een verzoek, zo blijkt uit de Uber Files. The Guardian en het International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) hebben Follow the Money onlangs inzage gegeven in die stukken.
Of Uber niet zou willen meewerken aan ‘deze leuke en spannende marketingcampagne’, die ze ‘Holland Hurricane’ hebben genoemd. NFIA ‘area director’ John van den Heuvel schrijft dat de NFIA ‘heel graag’ Uber-ceo Travis Kalanick wil filmen terwijl hij het hoofdkantoor in San Francisco uitkomt en in de oranje Lamborghini stapt. Lobbyist MacGann stuurt het verzoek door, maar zegt ‘geen idee’ te hebben wie deze persoon is – terwijl MacGann eerder dat jaar nog Van den Heuvel mailde. Ubers hoofd Benelux Niek van Leeuwen schrijft in een interne email niet te verwachten dat ‘TK’ hieraan zou willen meewerken. Google wilde wel meewerken, maar Uber had er kennelijk geen zin in.
- Uber-lobbyist Mark MacGann: “Belastingdienst gewillige vriend en bondgenoot van het bedrijf” Foto ICIJ.