MINGA-onderzoeksproject: geautomatiseerde elektrische bus van MAN gaat lijndiensten verzorgen
Als onderdeel van het MINGA-onderzoeksproject gaat MAN in München een elektrische stadsbus met automatisering in de praktijk testen. Drijfveren voor geautomatiseerd rijden in de stadsbussector zijn vooral de hoge besparingen op Total Cost of Ownership (TCO) en het tekort aan rijdend personeel dat hiermee kan worden tegengegaan.
Het inwonersaantal in München en de aangrenzende districten is de laatste jaren sterk gegroeid. Parallel daaraan is ook het verkeersvolume in de stad toegenomen. Om in te spelen op deze mobiliteitsuitdaging, is er vraag naar nieuwe openbaarvervoerdiensten. Naast de klassieke lijndiensten betekent dat ook ‘diensten op aanvraag’ die passagiers comfortabel en zonder overstappen vervoeren.
De uitbreiding van openbaarvervoerdiensten is echter moeilijk te financieren vanwege de stijgende kosten. Bovendien vormt het landelijke chauffeurstekort (ook in Duitsland) daarbij een probleem. Beide problemen kunnen worden ondervangen met geautomatiseerde stadsbussen. De intelligente technologie vermindert niet alleen de behoefte aan personeel, ook de total cost of ownership (TCO) gaat met maximaal 50 procent omlaag.
MAN Truck & Bus onderkende dit potentieel al vroeg en werkt daarom al jaren intensief aan de automatisering van zijn bussen. Die worden voor dit doel uitgerust met een intelligent Automated Driving System (ADS) met state-of-the-art sensortechnologie. MAN heeft het geautomatiseerde naderen van bushaltes al met succes getest in het project ‘@CITY’.
MINGA (Munich’s Automated Local Transport with Ridepooling, Solobus and Bus-Platoons) streeft een soortgelijk doel na. De projectpartners willen de werking van sterk geautomatiseerde vervoersmiddelen in het openbaar vervoer in de stad en op het platteland testen. Daartoe zal een pool met drie tot vijf geautomatiseerde voertuigen worden opgezet voor gebruik op afroep, en is ook de geplande exploitatie van een geautomatiseerde bus gepland.
MAN is de commerciële voertuigpartner van de exploitatiemaatschappij Stadtwerke München (SWM) en levert de geautomatiseerde en volledig elektrische MAN Lion’s City E. Die zal worden ingezet op busroute 144 door het Olympiapark, een route die wordt gekenmerkt door toerisme en vrijetijd. Een praktijktest met deze eerste geautomatiseerde stadsbus van MAN, begeleid door een veiligheidschauffeur, staat gepland vanaf 2025.
Een groot aantal projectpartners werkt samen in het MINGA-project. De afdeling mobiliteit van de stad München is als consortiumleider verantwoordelijk voor het totale project. Tot de projectpartners behoren naast MAN ook de Universiteit van Stuttgart, het Karlsruher Institut für Technologie, das Forschungszentrum Informatik (FZI), ioki GmbH, Ebusco Deutschland GmbH, Benz + Walter GmbH en Fryce GmbH Partner. De Stichting Pfennigparade, de Vereniging van Duitse Verkeersondernemingen (VDV), Yunex Traffic en het district München zijn als geassocieerde partners betrokken.
Gezamenlijk houden zij zich onder meer bezig met de integratie van geautomatiseerde voertuigen in het bestaande mobiliteitsecosysteem, diensten op aanvraag, geautomatiseerde busroute-exploitatie en de simulatie van geautomatiseerd openbaar vervoer. Het project, dat nu van start is gegaan, loopt tot december 2025. Het wordt gefinancierd door het Duitse federale ministerie van digitale zaken en vervoer (BMDV) met een bedrag van ongeveer 13 miljoen euro, in het kader van de financieringsrichtlijn ‘Autonoom en verbonden rijden in het openbaar vervoer’.
- MAN levert de geautomatiseerde en volledig elektrische MAN Lion’s City E voor busroute 144 door het Olympiapark, een route die wordt gekenmerkt door toerisme en vrijetijd. Foto MAN.