Drie weken lang aangepast treinverkeer op station Schiphol Airport
Vanaf maandag 13 november tot maandag 4 december is de dienstregeling rondom Schiphol aangepast. Het is de volgende etappe in het toekomstbestendig maken van station Schiphol Airport. In deze drie weken wordt vier dagen gewerkt aan het verwijderen van spoor. Dit geeft de nodige geluidsoverlast op en rond het station. Het werk is zorgvuldig vooraf uitgedacht en ProRail houdt extra rekening met de gebruikers van het station.
“We gaan verder waar we eerder deze herfst gebleven zijn,” aldus Johan van der Velden, bouwmanager Groot Onderhoud Schiphol bij ProRail. “We zijn bezig het hele spoor in de Schipholtunnel te vervangen, en nu komen we aan bij de perrons. We vervangen ook delen van de bovenleiding en hangen een zogenoemde ‘stroomrail’ op. Hierdoor kunnen we het spoor een beetje verhogen zodat een gelijkvloerse instap tussen trein en perron ontstaat. Zo wordt de trein toegankelijker voor mensen die niet goed ter been zijn.”
De sporen ter hoogte van het perron worden weggehaald en dat gaat meer overlast geven dan eerdere werkzaamheden. Van der Velden: “Het slopen van het beton waar de sporen nu op liggen gaat niet geluidloos, zullen we maar zeggen. Wel doen we het maximale om de geluidsoverlast te beperken. We hangen geluidswerende doeken op en gebruiken speciaal uitgekozen machines die minder geluid produceren. We hebben daar ook testen mee uitgevoerd waaruit blijkt dat het geluid binnen allerlei normen blijft. En vergeet niet: Schiphol is een drukke plek, een Eurostar rijdt ook niet binnen zonder geluid.” Het slopen van het beton vindt plaats op 14 t/m 16 en van 21 t/m 23 november.
Ondertussen wordt er binnen het project Multimodale Knoop Schiphol (MKS) verder gewerkt aan het verbeteren van de perrons. Erwin de Boer, bouwmanager MKS bij ProRail: “We werken daar continu aan, maar in een buitendienststelling kunnen we grote materialen aan- en afvoeren. Dat doen we ook nu weer. In de eerste week van de buitendienststelling slopen we een betonnen trap en demonteren een andere hellingbaan die we ook uithijsen. Alle materialen worden vervolgens per trein afgevoerd. In de week daarop leggen we nieuwe vloeren en starten met de opbouw van diezelfde stijgpunten. Bij de overige stijgpunten werken we verder aan de afbouw met gevelplaten en glas.”
Met het project Multimodale Knoop Schiphol zorgt ProRail onder meer voor meer ruimte op de perrons. Dit gebeurt door bijvoorbeeld hellingbanen weg te halen en te vervangen door vaste trappen. Deze projecten lopen gelijk op zodat de hinder voor de reizigers zo kort mogelijk wordt gehouden. De vervanging van de hellingbanen en roltrappen is komend voorjaar gereed. De andere werkzaamheden lopen nog door tot 2028.
Door de werkzaamheden is de treindienst rondom Schiphol tussen 13 november en 4 december aangepast. In die tijd zijn er ook in de buurt van Schiphol werkzaamheden waardoor de dienstregeling soms per dag anders is. Plan dus elke dag opnieuw je reis als je op pad gaat, adviseert ProRail, dan kom je onderweg niet voor verrassingen te staan.
- Drie weken lang aangepast treinverkeer op station Schiphol Airport. Redactiefoto.