Gentse Busbeweging: ‘Vanaf 6 januari worden meer dan 150 regelmatig bediende bushaltes gedegradeerd’
De Gentse Busbeweging (GBB) reageert op het openbaarvervoerplan dat De Lijn aan de commissie mobiliteit presenteerde. Aan de gemeenteraadsfracties bezorgde de GBB een verkiezingsmemorandum met 5 eisen voor beter openbaar vervoer. Begin 2023 richtten bewonersgroepen en verenigingen de Gentse Busbeweging op. Samen proberen ze de kwaliteit en aanbod van het openbaar vervoer te verbeteren in het Gentse. De Gentse Busbeweging, dat zijn: Bus 18 moet blijven (Drongen-Luchteren), Busje blijft zo (Ham, Macharius/Heirnis, Scheldeoord, Sint-Baafskouter), Zonder Bushalte Straat (Sint-Amandsberg en Oostakker), Gents MilieuFront, Greenpeace Gent, Leefbaar Drongen, Reizigersbond en TreinTramBus – Gent.
“We verwelkomen elke verbetering,” zegt Bouke Billiet van de Gentse Busbeweging,”maar we zien ook dat vanaf 6 januari meer dan 150 regelmatig bediende bushaltes gedegradeerd worden.” Deze haltes worden ofwel functionele haltes (uitsluitend schoolspits, dus één kalenderdag op twee geen bus) ofwel flexbushaltes (uitsluitend op aanvraag én enkel als de flexbus nog beschikbaar is). Het in het voorjaar door Gent gevraagde moratorium op de schrapping van de bushaltes is daarmee van de baan.
De GBB herinnert de Gentse politieke partijen aan hun belofte uit 1999: een regulier bediende halte op hooguit 250 meter van elke voordeur in de bebouwde kom. De 5 grote politieke partijen van toen schoven deze eis zelf naar voren in hun consensusnota Horizon 2010. Dit streefbeeld was het alternatief voor het destijds gevraagde gratis openbaar vervoer. Bouke Billiet: “Vlaanderen belooft eigenaars van elektrische auto’s een laadpaal op hooguit 250 meter van hun voordeur. Maar heel wat tram- en busreizigers kunnen alleen maar dromen van een haltepaal op 250 meter afstand.”
De GBB vraagt dat aan elke halte minstens om de 30 minuten een reguliere buslijn voorbij komt: ‘We betwijfelen of Vervoer op Maat (type bel- en flexbus) in Gent een bruikbare oplossing zal blijken. Gentse beleidsmakers mogen niet aanvaarden dat er Gentse deelgebieden zonder reguliere busverbinding met het stadscentrum komen.’
De GBB vraagt dat ook tijdens wegwerkzaamheden een busaanbod op korte wandelafstand wordt gewaarborgd. Vermijdbare misstanden zoals de maandenlange niet-bediening van de Rijsenbergwijk in 2023, zijn niet voor herhaling vatbaar. De GBB vraagt dat het stadsbestuur vlot busverkeer garandeert. Overleg met winkeliers, horeca en leveranciers moet belevering mogelijk blijven maken zonder oponthoud voor de bus.
Tot slot vraagt de GBB structureel overleg van het stadsbestuur met busreizigers en de bewoners over het busaanbod en geplande wijzigingen, en dat vóór de vervoerregioraad en De Lijn definitief beslissen. Geheimdoenerij, zoals het geval was met het nieuwe openbaarvervoerplan dat op 6 januari in werking treedt, is echt niet meer van deze tijd.
- Gentse Busbeweging: ‘Vanaf 6 januari worden meer dan 150 regelmatig bediende bushaltes gedegradeerd’. Redactiefoto.