Marcel Levi: “Ik snap niet dat de verkeerswethouder van Amsterdam de eer niet aan zichzelf houdt”
Marcel Levi is voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Daarvoor was hij ceo van University College London Hospitals en bestuursvoorzitter van het AMC. Hij schrijft wekelijks een column voor de Amsterdamse stadskrant Het Parool.
Zijn column van deze week is toegespitst op de verkeerssituatie in de Amsterdamse binnenstad en het pats-boem palenplan van de verkeerswethouder, dat er voor zorgde dat (ook) de hulpdiensten vast kwamen te zitten in de binnenstad. Dat was na de beroemde ‘Knip in de Weesperstraat’, waardoor heel Nederland kon genieten van een onoordeelkundige verkeersmaatregel, die het doorgaande verkeer in die verkeersader wekenlang onmogelijk maakte. Allebei onnavolgbare acties van de Amsterdamse mobiliteitswethouder.
Marcel Levi: “Amsterdam steunt op honderdduizenden palen en het gemeentebestuur heeft nu ontdekt dat palen ook gebruikt kunnen worden om van het verkeer in de stad een puinhoop te maken. Het laatste palendebacle vond plaats rond de Brouwersgracht en was bedoeld om het autoverkeer te blokkeren. Het leidde tot serieuze obstructie van hulpdiensten. Het gemeentebestuur was daar uitgebreid voor gewaarschuwd, maar had toch besloten het onzalige plan door te drukken.
Het vorige fiasco was de ‘knip’ in de Weesperstraat waarbij de wethouder, naar nu blijkt, ook meer waarschuwingen kreeg van politie, ambulancediensten en brandweer dan ze met de gemeenteraad heeft willen delen. Niet dat het veel uitmaakt, want die gemeenteraad is op het gebied van verkeer en openbare ruimte een soort applausmachine waarbij vooral coalitiepartijen de D66-wethouder rustig laten doorblunderen.
De wethouder kan daardoor ongehinderd volledige wijken onbereikbaar maken voor mensen die slecht ter been zijn en ongestraft roulette spelen met de veiligheid van bewoners. We hoeven slechts te wachten tot het stadsbestuur en zijn ambtenaren weer een nieuw project hebben verzonnen om ergens in de stad – liefst op een doorgaande weg – lukraak wat palen in de grond te heien.
Waar het het gemeentebestuur aan ontbreekt, is enige visie op toegankelijkheid en bewoonbaarheid van de stad. En daarom lanceert de wereldvreemde verkeerswethouder het ene zotte experiment na het andere alsof de stad een soort laboratorium is waarin inwoners aan haar stupide – en telkens mislukkende – proefjes kunnen worden blootgesteld.
De wethouder tettert intussen onvermoeibaar voor ieder die het horen wil dat ze wel moet, omdat Amsterdam de komende jaren dreigt dicht te slibben. Hetzelfde stadsbestuur probeert de komende jaren het gebruik van flexibele scooters te saboteren terwijl enorme vrachtwagens en touringcars die zich dagelijks door nauwe straatjes in de stad persen, ongemoeid worden gelaten. Amsterdam is zowat de enige drukke stad in de wereld waar grote vrachtwagens überhaupt de stad in mogen.
Het past in een beeld van een gemeentebestuur dat volslagen onverantwoord omgaat met de publieke ruimte. Een bestuur dat minachtend totaal geen rekening wenst te houden met burgers, forensen, winkels of bedrijven en de meest waanzinnige acties uithaalt en daarvoor geen enkele verantwoording hoeft af te leggen aan de in slaap gesukkelde gemeenteraad.
De gemeente doet er bijvoorbeeld al ruim vier maanden over om tweehonderd meter van de Van Woustraat van nieuw wegdek te voorzien. De uitbaters van de daardoor onbereikbaar geworden winkels kijken al net zo lang aan tegen een enorme zandvlakte voor de deur. Of wat te denken van talloze doorgaande straten die maanden onafgebroken afgesloten zijn vanwege ongecoördineerde en ultra traag verlopende werkzaamheden.
Het is van een zo hopeloos amateuristisch niveau dat het onbegrijpelijk is dat deze verkeerswethouder niet allang de eer aan zichzelf heeft gehouden. Amsterdam, die grote stad, die staat op honderd palen. En als die stad eens ommevalt, wie zal dat dan betalen? Het is evident dat het gemeentebestuur zich daar niet verantwoordelijk voor voelt.”
- Marcel Levi: “Het vorige fiasco was de ‘knip’ in de Weesperstraat waarbij de wethouder, naar nu blijkt, ook meer waarschuwingen kreeg van politie, ambulancediensten en brandweer dan ze met de gemeenteraad heeft willen delen.” Redactiefoto.