VDL Bus & Coach behaalt met nieuwe generatie Citea maximaal resultaat in efficiëntie/range-ratio in MaxiMile Challenge
In een test met de naam ‘The MaxiMile Challenge’ heeft de nieuwe generatie Citea van VDL Bus & Coach een verbluffend resultaat behaald. De doelstelling van de challenge omvat het leveren van bewijs voor de beloftes die bij de nieuwe generatie Citea zijn gemaakt: een best-in-class energiezuinige 100% elektrische stadsbus met een maximale efficiëntie/range-ratio.
Tijdens deze test zijn doelen opgesteld van meer dan 24 uur aaneengesloten rijden, het bereiken van meer dan 500 gereden kilometers en het creëren van een realistische operatie conform een SORT-2 inzet. Deze doelstellingen zijn ruimschoots behaald. VDL Bus & Coach heeft voor deze test één van de nieuwe generatie Citea demovoertuigen ingezet. De LF-122, met een accupakket van 490 kWh, is beladen tot 16.500 kilogram om een realistisch aantal passagiers te simuleren. Guido Weijers, Product Manager Public Transport, zegt hierover: “De vraagt leeft nog altijd in de markt welke afstand in de realiteit haalbaar is. Dat is één van de redenen waarom we deze test uitvoeren; om het vertrouwen voorafgaand aan een aankoop te creëren en te laten zien dat we beproevingen doen en resultaten delen. En natuurlijk willen we een zo goed mogelijk resultaat bereiken. Maar het heeft voor de exploitant van onze voertuigen geen meerwaarde als wij een resultaat opleveren waarbij de scope geen realistisch beeld geeft. We willen juist bewijzen dat onze nieuwe generatie Citea in de inzet, zoals onze klanten het voertuig gebruiken, doet wat het belooft. Daarom onder andere de verzwaring van het voertuig, maar ook belangrijk zijn het aantal stops per kilometer en de zo werkelijkheidsgetrouw mogelijke snelheid. Hoe sneller een voertuig rijdt met zo min mogelijk stops, hoe efficiënter het verbruik. Maar dat is niet de doelstelling”.
Om het realistische resultaat verder te bereiken, heeft VDL Bus & Coach het voertuig ingezet op verschillende buslijnen in Eindhoven en omgeving. De UITP SORT-routes vertegenwoordigen elk een verschillend snelheidsregime: SORT-1 betreft het stedelijk centrum met een gemiddelde snelheid van 12 km/u; SORT-2 betreft stedelijke routes met een gemiddelde snelheid van 18 km/u; SORT-3 betreft het stedelijk randgebied met een gemiddelde snelheid van 25 km/u. De meeste routes van ‘The MaxiMile Challenge’ zijn op SORT-2 inzet uitgevoerd en een aantal routes op SORT-1 en SORT-3, om zo tot een gemiddelde SORT-2 inzet te komen. Alle stops bij bushaltes op de routes zijn uitgevoerd.
Een andere specificatie van de test zijn de chauffeurswissels op Station Eindhoven na 4 uur aaneengesloten rijden. Het betrof de warmste dagen van de nazomer; op 10 en 11 september was het overdag ongeveer 30 graden Celsius, waarbij het in de nacht afkoelde naar 21 graden Celsius. De test is gestart bij VDL Bus & Coach op De Vest in Valkenswaard, waar de nieuwe generatie Citea met een 100% geladen batterij op 10 september om 13.00 uur ’s middags de uitdaging is aangegaan. Bij de eerste chauffeurswissel op 10 september om 17.00 uur toont de nieuwe generatie Citea een kilometerstand van 74 en een batterijstatus van 87%. Om 21.00 uur is dit 146 gereden kilometers en 72% batterijcapaciteit. Op 11 september om 01.00 uur is de kilometerstand 222 en het batterijresidu 57%. In de ochtend om 5.00 uur is de volgende chauffeurswissel uitgevoerd met 302 kilometers op de teller en een batterijpercentage van 44% en om 9.00 uur is nog 30% batterijcapaciteit over met 374 gereden kilometers. Om 13.00 uur is de 24-uurs doelstelling behaald, waarbij de laatste chauffeurswissel is ingezet met nog 12% aan resterende batterij en een kilometerstand van 471. Omstreeks 15.00 uur rijdt de nieuwe generatie Citea met nog 3% batterij het terrein van VDL Bus & Coach in Valkenswaard op. Het voertuig heeft uiteindelijk om 15.14 uur een gereden kilometerstand behaald van 546,7 over een tijdsspanne van 26 uur en 14 minuten. Hierbij zijn in totaal gemiddeld 1,4 stops per kilometer gemaakt en de gemiddelde snelheid bedraagt 20,84 kilometer per uur.
Het behalen van bijna 550 gereden kilometers, zonder tussentijds laden, op tropische nazomerdagen en het verzwaarde gewicht van het voertuig, laat zien dat de nieuwe generatie Citea doet wat het belooft. Wat voornamelijk van belang is binnen de parameters van de test en de uitkomsten, is de lengte van de rit in combinatie met de gemiddelde snelheid. VDL Bus & Coach heeft er bewust voor gekozen het realistische scenario naar inzet van haar klanten ten doel te stellen; daarom is het behalen van meer dan 26 uur rijtijd, de gemiddelde snelheid van minder dan 21 kilometer per uur, het aantal stops per kilometer én de daarmee afgelegde 546,7 kilometer een mooie prestatie.
“Zelfs boven verwachting van VDL Bus & Coach’ Product Management,” zegt Guido Weijers tevreden. “Een batterijpakket van dergelijke grootte in onze test met onze efficiëntie laat zien dat er een zeer hoog aantal kilometers gerealiseerd kan worden. Een klant kan daardoor bij onze producten soms zelfs kiezen voor een minder groot batterijpakket; dit levert dan een prijs- en gewichtsreductie op. Tevens zorgt de hoge efficiëntie uit deze testresultaten ervoor dat klanten niet meer afhankelijk zijn van enkel snellaadsessies en de beperkte aansluitingen. Het biedt klanten de mogelijkheid om ‘langzaam’ ofwel in de nacht te laden. Dit biedt vertrouwen voor de robuustheid van de operatie.”
- VDL Bus & Coach behaalt met nieuwe generatie Citea maximaal resultaat in efficiëntie/range-ratio in MaxiMile Challenge. Foto VDL Bus & Coach.