IC Berlijn: nu in 5 uur en 52 minuten van Amsterdam naar Berlijn – in principe
Treinreizigers moeten vanaf gisteren sneller in Berlijn zijn. De nieuwe reistijd tussen Amsterdam en Berlijn is officieel 5 uur en 52 minuten. Door aanpassingen in de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de IC Berlijn met een half uur te verkorten. Met de versnelling gaat een lang gekoesterde wens van treinreizigers, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in vervulling. Dagelijks rijden er 7 rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Berlijn v.v..
Maar tenminste een regelmatige forens tussen Berlijn Spandau en Utrecht (en de rest van de treinforenzen in die IC) waren vanochtend minder te spreken over de ‘versnelling’. Wel kregen hij en alle andere IC-reizigers een fraai minipakketje met mini-Brezel en de wervende tekst dat de trein een half uur sneller zou zijn, maar al bij vertrek uit Spandau liep zijn IC Amsterdam al ruim 30 minuten uit op de planning. Met meer dan 30 minuten vertraging kwam hij in Utrecht Centraal aan.
Wat zorgde voor de versnelling, die jaren op zich liet wachten? Het gebruik van andere meerstrooms Vectron-locomotieven. Daardoor valt de lokwissel aan de grens in Bentheim weg. De loks rijden door tot aan Berlijn en weer terug. Het gebruik van deze locomotieven in combinatie met de huidige rijtuigen is een tussenstap, in afwachting van de nieuwe treinen van partner Deutsche Bahn.
Wouter Koolmees, president-directeur NS: “We zetten ons elke dag in voor meer en snellere verbindingen tussen ons land en Europese steden. Voor Brussel, Londen en Parijs lukt dat goed, maar Berlijn bleef altijd wat achter. Vanaf vandaag zijn we een half uur sneller in de Duitse hoofdstad. Dat is goed nieuws voor de reiziger. We blijven werken aan een snelle verbinding naar onze oosterburen.”
De IC Berlijn moet niet alleen sneller worden, maar moet ook meer zitplaatsen krijgen. Helaas gaat het DB bistro-rijtuig met pensioen. Het wordt vervangen door een eersteklasrijtuig. Reizigers kunnen vanaf hun zitplaats onderweg koffie, thee en snacks bestellen.
Niet alleen de trein is aangepast, ook aan de spoorinfrastructuur in Nederland is gewerkt. John Voppen, CEO van ProRail: “Om de Berlijntrein sneller te laten rijden verzetten we veel spoorwerk. Mede daardoor is het mogelijk om de reistijd met een halfuur te verkorten. We bouwden onder andere een nieuwe perronvoorziening op Oldenzaal en legden een nieuw keerspoor aan.”
Door het nieuwe perron kan de IC Berlijn doorrijden op het doorgaande spoor. Dit kon voorheen niet, omdat de regionale trein daar keerde. “Mooi om te zien wat er bereikt kan worden als de spoorsector samenwerkt. Elke stap die ervoor zorgt dat het internationale treinverkeer in Europa beter en sneller wordt juichen we bij ProRail van harte toe,” aldus Voppen. Het Rijk stelde 50 miljoen euro beschikbaar voor alle aanpassingen.
Op het traject Wierden-Oldenzaal-Grens is meetapparatuur geplaatst in en rond de spoorbaan. Die monitoren de ondergrond van de spoorbaan. Hiermee kunnen de zwaardere Vectron locomotieven op baanvaksnelheid blijven rijden. De inframaatregelen zoals het nieuwe perron in Oldenzaal zijn tijdelijk. Er wordt onderzocht hoe de verbinding robuuster gemaakt kan worden en hoe de verdere groei van internationaal treinverkeer mogelijk gemaakt kan worden. Dit onderzoek is in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Sinds gisteren rijdt de trein naar Berlijn ook volgens een nieuwe dienstregeling. De IC Berlijn stopt niet meer op station Almelo. Reizigers vanuit Almelo stappen gemakkelijk over via Hengelo. Zij zijn alsnog 18 minuten sneller in Berlijn. De nieuwe reistijd voor deze reizigers is inclusief overstaptijd 4.21 uur. De trein blijft verder in Nederland stoppen op Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. In Duitsland wordt niet meer gestopt op de stations Bad Oeynhausen, Minden en Wolfsburg.
- IC Berlijn: nu in 5 uur en 52 minuten van Amsterdam naar Berlijn – in principe. Voor deze forens uit Berlijn Spandau kwam de belofte op het minipakketje Brezel (‘30 minuten sneller’) niet uit. Hij en zijn collega-passagiers arriveerden vandaag een half uur te laat in Utrecht. Foto Chris Backes.