Treintickets in België worden opnieuw duurder: vanaf 1 februari 2024 komt er maar liefst bijna 6 procent bij, ondanks tegenkanting van het reizigers-adviescomité
Vanaf februari 2024 verhogen de Belgische Spoorwegen (NMBS) de tarieven met 5,9 procent. Dat heeft de NMBS bekendgemaakt. Zowat alle NMBS-producten worden duurder. Volgens de nieuwe beheersovereenkomst mag de NMBS twee keer per jaar de tarieven verhogen, in lijn met de index. Alleen de prijzen van de City Pass in Antwerpen, Gent, Charleroi, Luik en het fietssupplement blijven ongewijzigd.
Alle andere formules worden 5,9 procent duurder. Het gaat dan om het standaardticket, de woon-werkabonnementen, schoolabonnementen, tickets met korting voor verhoogde tegemoetkoming, tickets voor senioren en jongeren en rittenkaarten (zoals de Youth multi, Standard multi en Local multi).
“Geen leuke boodschap”, zegt de NMBS. “Maar de stijgende inflatie betekent ook voor ons een kostenpost. Dat niet doorrekenen betekent minder inkomsten, die niet kunnen worden gebruikt en geïnvesteerd. We zijn dus genoodzaakt om de tarieven op te trekken”, reageert NMBS-woordvoerder Bart Crols.
Eerder had het adviescomité van de reizigers al een negatief advies gegeven over de geplande tariefverhoging. “De dienstverlening van de NMBS is verslechterd. Er zijn meer vertragingen dan de vorige jaren en er zijn meer treinen die niet rijden en uitvallen. Maar toch wil men een hogere prijs vragen voor een ticket. Wij denken dat dat een slecht signaal is”, zei mobiliteitsexpertj Dirk Lauwers, voorzitter van het reizigers-adviescomité.
Normaal gesproken had de NMBS de tarieven van de abonnementen met nóg een extra procent mogen optrekken, op voorwaarde dat een aantal doelstellingen rond de klanttevredenheid, stiptheid en afschaffingen van de treinen werden behaald. Dat was niet het geval. Uit de stiptheidscijfers van Infrabel blijkt dat maar liefst een op de vijf treinen in november met meer dan zes minuten vertraging reed. Een absoluut dieptepunt. “Dit is dramatisch slecht”, zegt TreinTramBus-voorzitter Peter Meukens.
Uit de stiptheidscijfers op de opendatawebsite van spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel blijkt dat de voorbije maand amper 80,8 procent van de treinen in België op tijd reed. Dat betekent dat 19,2 procent, of bijna één op de vijf treinen, met minstens zes minuten vertraging reed. De cijfers van november zijn een absoluut dieptepunt sinds de eerste Infrabelmetingen in 2016. Ook in vergelijking met de cijfers van oktober – toen reed 85,5 procent van de treinen stipt – is een forse daling te merken. “De realiteit voor de reiziger is erger dan deze cijfers laten uitschijnen, want afgeschafte treinen, treinen met een vertraging van minder dan zes minuten, of met een verkort traject zijn niet meegeteld”, zegt Meukens.
Volgens Meukens moeten de NMBS en Infrabel de “exploitatie van het treinaanbod stabieler” maken. “Op tijd vertrekken en minder spoorwijzigingen. Ook het tekort aan rijdbaar materieel moet aangepakt worden. Met voldoende wagons aan het perron hoeft niet iedereen via een klein aantal deuren in te stappen. Daardoor verloopt alles al een pak vlotter”, zegt hij. Er zijn factoren waar Infrabel en de NMBS geen controle over hebben, zoals ongevallen, persoonsaanrijdingen, spoorlopers en schade aan het materieel of de bovenleiding. Dat geeft ook Meukens toe. Volgens de NMBS was de impact van “derden” in november “zeer uitgesproken”: die categorie was verantwoordelijk voor 51 procent van de vertragingen en voor 56 procent van het aantal afgeschafte treinen. Ook storm Ciara van 2 november had een grote impact op de stiptheid. “Alleen al door die storm is de stiptheid met 2 procent gezakt”, benadrukt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel. De storm was die dag verantwoordelijk voor in totaal 45.000 minuten vertraging van de treinen en 1.383 afgeschafte treinen.
- Treintickets in België worden opnieuw duurder: vanaf 1 februari 2024 komt er maar liefst bijna 6 procent bij, ondanks tegenkanting van het reizigers-adviescomité vanwege oplopende vertragingen. Redactiefoto.